En isolerad ö i världen

Ofta när jag är hemma i eller utanför vårt hus på Färingsö känner jag det som att jag är isolerad från omvärlden här ute. På ett positivt sätt. Krig och fasor pågår men här finns bara vår ö, Mälaren, åkrarna, skogen, familjen, djuren. Det är lugnt och fridfullt och ingenting kan nå oss eller störa oss. Hönsen går runt och pickar, i kylen finns alltid fullt med mat, jag löser korsord och Alva växer upp i en modern Bullerby.

Jag känner så idag med. Fast inte längre som något enbart positivt. Vi har fortfarande vår idyll kvar, men Sverige har stängt gränserna till omvärlden. Och jag skäms. Jag skäms oerhört för allt vi har och för att vi inte längre vill dela med oss. Jag verkligen föraktar alla de som röstade ja till den nya lagen. Och jag hoppas alla i vårt land med rösträtt minns hur politikerna röstade. Trots att de lovade något helt annat. Det råder inte kaos i Sverige. Barn flyr från och dör i krig. Och vi behöver invandringen. Sverige saknar arbetskraft. Som den nya lagen ser ut kommer till exempel akademiker tvingas att ta så kallade enkla jobb för få stanna trots att arbetsmarknaden skriker efter något annat. Det är katastrof på alla sätt och jag skäms.

Riv lagen.

Kommentera

