Jobb å jobb å jobb

Hittade en karriärlista hos Egon och lånar den!

Vad ville du bli när du var liten?
Jag vill minnas att jag redan tidigt ville skriva. Eller jobba med djur. Ett tag skulle jag bli ridande polis. Då gick jag i typ lågstadiet.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring? Journalist.

Gick du någon nishad gymnasielinje? Verkligen inte. ”Sam sam”. Alltså Samhälle – samhälle. Passade mig bra. Mycket redovisningar, projekt, egna arbeten och skriftliga grejer.

Vad hade du för betyg? Jag hade mest VG:n och MVG:n i gymnasiet. Minns inte mitt snitt. Pluggade verkligen inte mycket men skolan har alltid varit rätt lätt plus alltid gått i riktiga ”pluggklasser” där bra betyg varit status. Tror dagens pedagogik passar mitt sätt att lära bra också. Plus att jag är bra på att tillgodogöra mig och sortera stora mängder information, läser snabbt, har lätt för att skriva osv. .

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen? Ej otippat var mitt bästa ämne svenska. Men var egentligen bra i alla samhällsämnen. Dvs samhällskunskap, historia, geografi etc. Mina sämsta ämnen är alla naturvetenskapliga ämnen. Har en ganska tydlig kompetens så att säga… Men i mitt jobb ingår det att tolka och hitta nyheter i grafer, diagram etc så det gör jag ändå en del.

Utbildade du dig efter gymnasiet? Jag pluggade 4,5 år på universitetet. Började i januari året efter studenten. Jag visste ju vad jag ville göra och hade redan rest väldigt mycket så det var bara att dra igång tyckte jag. Innan dess pluggade jag ikapp hela andra gymnasieåret. Jag var i USA ett år som utbytesstudent men ville ta studenten med min klass så jag läste in nästan allt jag missat sommaren som jag kom hem. (Samt tog körkort!) Skrev tentor varje vecka. Bodde på vårt landställe och läste dessutom typ en bok om dagen. Måste varit min mest effektiva sommar någonsin. De enstaka ämnen jag hade kvar läste jag på hösten efter trean. Jag har en stark vilja så är det något jag verkligen bestämt mig för har jag ett väldigt stort driv.

Vilket var ditt allra första jobb? Mitt jobb på Ica. Själsdödande. Jag jobbade extra där hela min studietid. Tråkigt jobb, sexistisk chef, bra pengar. Efter min examen började jag som reporter på en lokaltidning. Det var mitt första ”riktiga” jobb.

Vad har du mer haft för yrken? Journalist, webbredaktör, omvärldsanalytiker, kommunikatör, pressekreterare.

När hamnade du i den banan du är i idag? Jag har succesivt hamnat där jag är idag. Jag har jobbat med kommunikation från start och har medvetet byggt upp en bred kompetens. Jag har jobbat med digitalt innehåll, analys, pr, pressfrågor, opinionsbildning, formgivning etc. Dessutom har jag jobbat på ”andra sidan” som journalist, både på redaktion och som frilans. Det gör att jag har ganska lätt att få jobb (för att vara min bransch) och kan söka många tjänster. Letade t ex jobb cirka två månader i våras och unnade mig själv att vara väldigt picky. Tackade nej till jag tror fem tjänster. Många arbetsgivare vill ha en kommunikatör som kan lite (eller mycket…) av allt. Nu har jag dock valt att nischa mig en hel del vilket är superkul. Jag jobbar renodlat med pressfrågor och medierelationer. Jobbar på en arbetsplats jag tror typ alla känner till.

Vilken är stunden då du liksom visste att du är på rätt väg? Jag är väldigt nöjd över att ha fått jobbet jag har idag. Det är ett av mina större karriärkliv.

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb? Bra stilist, bra projektledare, håller deadlines, lätt att samarbeta med.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet? Jag har telefonskräck. Ja det är sant. Inte en fördel i mitt jobb. Det blir som KBT varje dag kan man säga. För jag pratar ju mycket i telefon.

Tre saker du är extra stolt över att du gjort i ditt jobb?

Vad går ditt jobb ut på mest? Serva journalister, medieträna chefer och förbereda dem inför intervjuer, skriva pressmeddelanden och debattartiklar, ordna presskonferenser. Jaga jaga jaga folk.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu? Djur. Som veterinär. Ibland tänker jag att jag ska utbilda mig till trädgårdsmästare och byta bana helt. Men jag tror jag skulle sakna det jag gör idag då. Tänker även att vi skulle flytta ännu längre från Stockholm och ha hästar och hundar och köra turridning på sommaren och hundspann på vintern. Men jag tror det är mycket slit och lite pengar. Jag vill gärna tjäna mycket pengar. Inte helt förenligt med min idé om tid och fritid och att vara hemma mycket.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig? Något fysiskt, typ vård eller barnomsorg på grund av min tydligen kassa anatomi.

Vad gör du om fem år? Jag kanske kör eget då. Det finns mycket som lockar med det. Men just nu överväger fördelarna med fast anställning. Tryggheten, lönen (oavsett sjukdom, vab etc), semesterm, olika försäkringar, kollegor osv.

Vad gör du när du är 60 år? Ingen aning. Men jag hoppas vi bor kvar i vårt hus, att Alva bor kvar i Sthlm och att vi alla är friska. Jag jobbar säkert fortfarande men hoppas kunna ha råd att inte jobba så himla länge till. Jag tycker om att vara ledig och har många intressen att fylla tiden med. Vet inte vad jag jobbar med men gissar att jag kör eget vid det laget. Kanske inom det område jag är idag kanske något helt annat.

Vad skulle det stå på ditt visitkort om du fick drömma? Ingen aning. Har inget visitkort alls. Innehållet är viktigare än titlar för mig.

Kommentera

