Det här med att bada

Det har blivit lite av en helgtradition i vår familj att åka och bada. Sundbybergs simhall som vi bor 20 minuter från är perfekt för barn i olika åldrar och slår upp dörrarna kl 08.30 lördagar och söndagar. Vi brukar göra entré vid 09 för att hinna bada när det är lugnt och så även idag även om det betyder väcka barn och snabb frukost. Men i omklädningsrummet efteråt påminns vi om varför…

Simhallen har dels en jättegrund men stor babypool som har rutschkana, en del med bubbel, en fontän och moln som regnar. Och leksaker som båtar och hinkar. I den större barnpoolen är det djupare och finns också rutschkana och olika flytdon. Efter att ha gått loss i poolerna en knapp timma bytte jag bassäng och simmade 500 meter. Det har jag inte gjort sen innan Alva föddes. Senaste året för att bäckenet inte kunnat men nu kan jag! Glädjen var stor när detta visade sig idag. Alva och Jens stod på poolkanten och ropade ”heja mamma!” Är bra på att simma och älskar vatten.

Efter allt badande fick vi feeling och bokade en resa till Thailand med extra allt två veckor i vinter. Woop! Finfint hotell, uppgraderat flyg (finns inte business på charter men det här är större stolar, fria drinkar och bättre mat typ) och så vidare. Vi åker inte till samma ställe som förra året men nästan. Bangtao ska vi till den här gången för den googlingssugne. (Är redan nervös. Det kan inte bli lika bra som sist! Nån kommer bli sjuk innan/under resan. Osv osv osv).

Jag vill ge mitt barn allt men inte att hon ska bli eller framför allt bete sig bortskämt. En inte enkel kombo. Att bada för oss idag kostade 140 kr. För många familjer är det en stor extra utgift gissar jag. Särskilt om varje helg. Att åka utomlands flera veckor (varje år) är ännu mindre självklart än exemplet ovan. Sånt måste Alva veta. Jag fick mycket under min uppväxt men tycker jag vuxit upp till inte så bortskämd person. Tycker mina föräldrar lärt mig pengars värde och det självklara i att de som har mer ska ge mer. Och alla kan bli sjuka och arbetslösa för den delen. Uppskatta det du har och fått. Det ska Alva också få lära sig. Men än så länge är vi på stadiet att låna ut en hink till badgrannen…

2 reaktioner på ”Det här med att bada

  1. Nej jag tror som du att det inte har att göra med huruvida man faktiskt har pengar eller inte om man blir bortskämd eller inte förstår pengars värde. Däremot så blir det nog ”lättare” per automatik för en familj utan mycket pengar då ämnet blir mer tydlig i vardagen.

    Och kul med Thailand 🙂 klart det kommer gå bra den här gången också. Skicka gärna vilket hotell ni ska bo på, är nyfiken! Jag är väldigt sugen på Florida, men tror den resan får vänta lite.

  2. Vi var också där och badade i lördags förmiddag! Tror vi kom i bassängen ca 9.40. Det blev ett ganska kort bad för oss för Hedda frös rätt mycket (det brukar hon inte göra).
    Vad härligt med Thailand!

Kommentera

