Det här livet passar mig så fint

Livet på landet är precis lagom socialt. Man har skogen och ängen och grusvägen nästan för sig själv. Men det är alltid folk hemma i husen. Jag tycker om att ha folk omkring mig men inte behöva umgås så intensivt.

I förmiddags när jag och Alva gick och tittade på hästarna nere i hagen mötte vi grannen och hennes två barn. Vi tittade på humlor och fåglar och såklart hästar. När vi satte oss i sandlådan efteråt planterare den andra grannen murrevor på andra sidan om vår gärdsgård och vi hann prata lääänge innan Alva ville göra något annat. Vi gick upp mot skogen och hon plockade maskrosor och jag läste tidningen, hela A-delen och kulturdelen!

Nu sover Alva och jag ligger i soffan på terrassen. Det börjar arta sig hos oss med blommor och rabatter, gärdesgårdar och utemöbler. Vi har planterat träd och börjat odla tomater och fixat utebelysning. Förra sommaren var intensiv. Har hänt jättemycket! Och igår var Jens ute och grävde till kl nio medan jag bakade äppelpaj. Vill ju inte krossa könsnormerna… (Mer om det i ett annat inlägg).

För några veckor sedan hade vi vårstädning i byn. Efteråt grillade vi korv på vår uppfart och jag fick en ny kompis som har en pyyytteliten bebis. Och en häst! Hur har vi missat varandra i ett och ett halvt år? Det känns i och för sig som att de flesta här har haft eller har en häst och barn mellan noll och fem.

Min nya kompis och jag ska snart fika med barnen. Ska bara väcka min sjusovare först.

Och katten trivs också. Och pelargonerna. Vi var på vår handelsträdgård både igår och idag i timmar. Det är så himla fint och mysigt där och gott fika har de. Sen grillade vi, förstås!

Skulle kunna leva såhär jämt. Men man bör ju tjäna sitt uppehälle också. Och betala sina rabatter. Men vara så här mycket med sitt barn, det är underbart. Det är det. Med henne är det lätt att vara i nuet och ingen annan stans. 


Obs, det här är gäststugan. Vi har lite mer space. Men syrenen, jag väntar på syrenen!

En reaktion på ”Det här livet passar mig så fint

  1. Ser härligt ut!! Ibland blir jag avis på livet på landet, sen tänker jag på mörka morgnar och lång pendling till jobbet….vet inte vad jag gillar bäst eller sämst 🙂

Kommentera

