Pussar och ord

Stod ute och pratade med ena grannen med Alva på armen. Grannen höll på och planterade en häck och vi diskuterade livet utomhus under sommarhalvåret när man har hus. Det härliga, roliga, bästa men också jobbiga eftersom man har mycket har sköta om. Man bör gilla fysiskt arbete, jord under naglarna och liksom ha rätt mycket energi (passar alltså mig perfekt). I alla fall tyckte väl Alva att hon fick för lite uppmärksamhet. Hon brukar i vanliga fall vara rätt nöjd när vuxna står eller sitter och pratar. Jag tror hon lyssnar och tycker om att se på, ett tag i alla fall. Men nu tyckte hon tydligen inte det. Gång på gång tog hon sina små goa händer runt mina kinder och vred huvudet åt hennes håll och gav mig pussar på munnen. Hur gulligt! Jag fick säkert tio pussar innan jag sa okej, vi går och gör något annat. Världens mest effektiva medel för att avbryta någon också istället för att irriterande stå och dra i byxben och tjata. Nej pussar ska det vara! Hon har aldrig gjort så förr dock så vi får se om det är hennes nya grej. Älskar att pussa och krama Alva och frågar ganska ofta ”får mamma en puss?”. Ofta får jag det men inte alltid och då får jag tåla mig. Om man ska lära sitt barn att ett nej är ett nej måste man ju stå för det själv också. Tycker jag.  Men hon är väldigt gosig mitt barn och det är så himla mysigt!

Förutom pussar så pratar Alva, massor. Jag tänkte att jag skulle blogga om alla nya ord som kommer men jag hinner inte med. Det är nya ord varje dag! Flera! Är så fascinerad av denna språkutveckling och hur snabbt hon lär sig och hur många ord hon kan som jag inte fattar när hon har lärt sig dem. Hon säger även alla tre pedagogernas namn nu. Också kul! Det är de första namn hon har börjat säga.

Jag och A

Kommentera

