Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker

Tin Win är framgångsrik advokat i New York. Han kommer ursprungligen från Burma men hans amerikanska familj, hustru och två barn, vet nästan ingenting om hans uppväxt och bakgrund. En dag strax efter att dottern Julia avlagt sin juridikexamen försvinner han utan ett ord. Familjen tvingas till slut acceptera att spåren slutar i Bangkok. Fyra år senare hittar Julia ett fyrtio år gammalt kärleksbrev som hennes far skrivit till en okänd kvinna i en by i Burma. Hos Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. När Julia kommer till den lilla byn bland bergen hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus lär hon känna en man som berättar en märklig historia om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna och om kärlek som övervinner allt.

Konsten att höra hjärtslag verkade vara en bok som alla hade läst. Jag trodde den skulle vara smått fantastisk. När vi var i Thailand såg jag tre (!) personer som läste boken och den har toppat många listor. Den har beskrivits som en ”storslagen kärleksroman” och en ”modern saga” och ska vara en internationell bestseller. Jag var beredd på en bladvändare när jag började läsa. Men jag blev väldigt besviken. Jag tyckte boken var förutsägbar, simpel och ganska tråkig. Visst hade den väl sina poänger och tankeställare, men dessa försvann bland klyschor, stereotyper och fånigt dravel. Språket var också ganska torftigt. Men jag kan ändå förstå att folk gillar sånt här. Själv skummade jag mig igenom de sista (ganska många sidorna) och kände mest GÄSP. Jag ger boken en tvåa av fem möjliga poäng.

hjärta.jpg
Här kan du läsa om de andra böckerna jag läst 2016.

Kommentera

