När äter ni middag?

Vi äter middag 17.30. (På vardagar. På helger när Alva inte varit på föris kan klockan bli 18 då alla tider förskjuts lite). Då tycker jag ändå det är på håret att Alva hinner bli för hungrig, men 17.30 är den rimliga tiden om båda föräldrarna ska hinna vara hemma och en av oss ska hinna laga mat, men Alva inte ska hinna bli fööör hungrig. 

Enligt planeringen är den som inte hämtat på föris vid 15, 15.30 hemma 16.30. Och cirka då börjar vi laga mat. Alva vill gärna vara med vilket gör att det drar ut på tiden och cirka halv äter vi. Jag brukar muta Alva med saker medan vi lagar mat, lite morotsbitar, kanske ett kex och om totalnöd en färdig, inplastad klämmis. Jag gillar egentligen inte det, grönsaker okej men inte kex och frukt. Vill inte införa vanor av att småäta. Ett mellis och middag ska ju räcka, annars äter man ju för sent. 

Hon äter mellis på förskolan och brukar äta två mackor med god aptit vid 14-tiden. Lunch äter de 11 och det känns som att hon skulle kunna äta middag redan 17 också. Grejen är ju dock att förutom att det blir lite för stressigt så är ju inte jag och Jens så hungriga då. Jag äter alltid mackor på kvällen som det är så backa middagstiden mer känns inte som ett alternativ. När jag då och då äter middag senare behöver jag inga kvällsmackor. Hade ju onekligen varit ett bättre alternativ om man ska se till moderns behov också…

Den här veckan har det ju ovanpå allt varit SÅ fint väder också och ingen har velat gå in halv fem för att laga mat. En kväll blev det falukorv och makaroner på grund av det, går ju megafort. Undviker halvfabrikat av en massa anledningar (mycket salt, socker och fett, dyrt och inga vitaminer etc) men insåg under korvmiddagen att det inte är så gott heller, smaklöst! Jag som ändå varit helt inställd på typ två eller tre halvfabrikatsmiddagar i veckan framöver. Är inte sugen på att sluta laga mat nu.

När äter ni som har barn mat? Är det en perfekt tid eller en kompromiss? Hinner ni laga mat?

Vi hämtar mellan tre och halvfyra. Är kvar ute och leker och/eller går in och badar och sätter på hemmakläder och myser lite med någon bok. Halv fem kommer nästa förälder hem. Då börjar vi laga middag och duka. Att laga utan den andra föräldern är att göra det krångligt för sig även om det går. Och vi vill äta middag ihop.

Josefin tipsar om lite olika bra mellis på sin blogg idag. De ”dubbelmellisar” också och verkar ha lite samma dilemma som vi. Skönt ändå att fler behöver två mellisar!

  
Ja, den uppmärksamme har noterat att det borde vara full action i köket just nu. Det är det nog också. Men farmor har hämtat och snart är jag hemma vid dukat bord!

28 thoughts on “När äter ni middag?

  1. Hämtar 16-1630 tiden. Direkt hem o laga mat (enkel mat som går snabbt, citygross bamsekasse) Kidsen får ibland lite grönsaksstavar under tiden. Målet är att äta klockan 17. De är vrålhungriga då! Men blir väl oftast vid 17:30.

  2. Vår andra förälder kommer hem vid 18-tiden så vi alla fyra äter aldrig middag tillsammans måndag- torsdag. Den som inte lämnar är på jobbet tidigt och sedan hem tidigt o hämta/laga mat

  3. Hämtar 15-15.15, leker en stund ute vid fint väder men går in senast 16.15 och lagar mat, den andra hemma 16.30-16.45, äter direkt.
    Barnen superhungriga då! Ingen perfekt tid för oss, men det funkar inget bra annars, blir bara massa gnäll. På vintern börjar jag/min man laga mat vid 16, äter alltid 16.30. Fattar inte hur folk får ihop det som måste hämta sent, inget skuldbeläggande alls, men verkar jobbigt. Att laga mat båda två är liksom slös med tid för mig, efter maten vill vi städa/röja/leka/läsa tidning/mecka hemma. När barnen somnat gör jag aldrig nåt, ser på serier framför tv 😊

    1. Jens lagar ofta mat själv/m Alva. Men när jag lagar brukar de vara med och assistera. Eller bara leka i samma rum. Så kan vi umgås. Fattar inte heller hur folk gör som hämtar precis innan middag. En familj i vårt område är hemma m barnen 17.30 ca, nä förälder hemma 19. Fattar ej. De kanske har tåligare barn:)

  4. Äter typ 17.30-18. Nästan alltid halvfabrikat, ibland takeout. Har ett barn som sällan sover före 20.30, vet ej vad som är höna/ägg i den ekvationen. Hade jag tänkt och prioriterat som du tror jag att jag hade ägnat typ en halv helgdag åt att planera veckan och laga rätter ni kan värma snabbt som ändå är hemmalagade nyttiga utan salt fett smakrika och vad det var. Tror många gör så. Typ varje söndag em är det veckoplanering och storkök hemma, sen ba värma i veckan.

    1. Vi gör så. Vi gör en ”matsedel” för veckan och handlar. Men vi lagar inte maten i förväg. Har övervägt det men inte infört det än iaf. Vi kör take away ibland, fanns det mer och närmare skulle vi äta det mycket oftare tror jag.

  5. Vi kör bamsekassen från Citygross, går hyfsat snabbt. Är inga problem att vara själv med barnen och laga mat, de leker (och ibland ”hjälper” till ) men ofta sitter de och kollar på tv under tiden. Sen lek, bad och bokläsning. Somnar vid 19:30 och då slänger vi oss framför tv:n och kollar serier. Hej vardag liksom

    1. Dina barn är ju större, kommer också använda tv:n/leksaker sen. Ibland leker Alva själv medan man lagar men ibland vill hon sitta på armen och se på, genom hela lagandet. Svårt att t ex hacka lök då hehe…

  6. En fråga, om båda föräldrarna är hemma resan 16:30. När lämnar ni på förskolan då? För oss skulle det vara en omöjlighet att hinna lämna, åka till jobbet, jobba 8 timmar och vara hemma (ink restid) vid 16-tiden 😀 Jobbar ni ikapp hemifrån eller jobbar ni inte fulltid?

    1. Vi lämnar 8.30 och jobbar på morgonen innan Alva vaknar (den som lämnar alltså, den andre åker iväg supertidigt), till och från jobbet och sen ibland kvällar och helger. PUSSEL!

  7. Hej, intressant att höra hur andra löser vardagspusslandet. Hos oss blir det middag runt 18. Hämtar på förskolan runt 16:30 och hinner inte med middag tidigare. På vår föris får de mellis runt 14 och sen lite frukt vid 16. Så det blir ju dubbelmellis men det verkar behövas 😀.

  8. Hela vårt liv är för övrigt mellisar. Fri tillgång till frukt och smoothie hemma. Hade evt resonerat annorlunda om jag haft barn som inte ätit så dåligt / varit så smal men slinker det ner en banan en halvtimme innan middagen så låter jag ändå det gå.

    1. Om det var vad som funkade hade vi nog gjort lika. Jag vill inte komplicera runt mat. Däremot vill jag helst att hon äter ”riktig” mat i första hand. Men hade det liksom inte funkat o hon bara åt pytte men gärna banan innan/efter så hade hon ju fått det. Jag vet inte om jag låter hårdare i inlägget än jag är, är nog inte så hård, vill bara att det ska bli bra för A.

      1. Såklart! Det tror jag alla föräldrar vill, att det ska bli så bra som möjligt för sina barn. Men också viktigt tycker jag att hålla koll på det en förmedlar när en säger hur en INTE vill att ens barn ska äta/göra, hur en aldrig skulle göra osv, att det ganska ofta slår direkt på hur någon annan förälder – av olika skäl – kanske gör. Det finns så mycket skuld och vilja att göra ”rätt” hos alla (framförallt morsor får jag för mig men shoot me om det är en för grov generalisering) att jag tror det är en god gärning generellt att hålla sig till sina egna val och preferenser och kanske inte gå in på djupet om hur en minsann aldrig skulle vilja eller göra. Blir lätt jämförande och tävling i det. Skuld har vi nog av. Kommer överallt ifrån. Är lite sugen att skriva ett enda långt inlägg om allt vi gör ”fel” enligt gängse normer för att dra ned ribban lite. Ehe.

  9. Nu går ju inte Ebbot på förskola än men vi äter alltid 17-17.30, oftast 17.30. Jag jobbar ju och kommer hem strax innan 17 och då har August påbörjat matlagningen. När jag kommer hem tar jag Ebbot och så dukar vi. Då kan August avsluta matlagningen i lugn och ro. Sen äter vi tillsammans och vid 19-19.30 brukar Ebbot somna gott 🙂
    Angående mellanmål äter han det två gånger om dagen, en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen. Om det blir en lång eftermiddag (typ om han ätit lunch extra tidigt) får han ett extra mellanmål (typ en bit banan). Mellis som han gillar är leverpastejsmörgåsar, frukt, klämmis och bananplättar.

  10. Vi hämtar 16, hemma strax före 16.30. leker/vilar till 17. Sen lagar den som hämtat mat, vi äter oftast 17.30-18. Ungefär hälften halvfabrikat och hälften lagat. Lite mer lagat kanske. På helgerna lagar vi alltid bättre mat, i veckorna ofta rester/sånt som går snabbt. Andra föräldern hemma lagom till maten. F får alltid något på väg från förskolan/hemma. Banan/macka/vad han vill ha. Sen mat och välling innan sömn. Hade kanske gärna ätit tidigare men ger hellre ett extra mellanmål och tar det lugnt än att stressa.

    1. Två mellanmål verkar ju de flesta köra på så nu börjar vi också med det ”officiellt”. Trodde ju typ vi var ensamma om dilemma… Kommer kännas mindre stressigt då.

  11. Den som hämtar lagar mat. Maten alltid klar kl 17 då andra förälderna kommer hem så att vi äter tillsammans. Behöver sällan något extra före middagen, mellis ätes 14.30 på förskolan. När dottern var mindre, och det inte gick att laga mat så lätt med henne efter förskolan förberedde vi alltid maten på helgen eller kvällen innan. När dottern passerat ca 2.5 år så funkade det att laga mat med henne efter förskolan. Ingen tv utan låter henne vara med och hjälpa till.

  12. Vi försöker äta senast 17.30. Dottern hämtas från förskolan kl 15 men då går vi till lekparken så vi är väl inte hemma förrän 16 oftast. Den andra föräldern kommer hem 17.15-17.30. Det är alltså bara en förälder, den som har dottern, som kan laga mat. Och det är inte alltid det går att laga mat med henne, hon är rätt trött och närhetstörstande på eftermiddagen.

    Det har vi löst genom att vi ibland lagar mat på helgen eller sent på kvällen som vi äter till middag dagen efter. Men ibland blir det tyvärr korv och makaroner för att vi inte hinner göra något annat och dottern måste ha mat NU. Vi skulle behöva tips på snabb, enkel och barnvänlig mat som är kolhydratsnål.

  13. Tror mattider etc beror väldigt mycket på antal barn,barnens ålder, arbetstider etc. Känns lite som ett”Stockholms syndrom” att hämta tidigt=bra förälder. Inte alls samma på andra orter. En kompis lämnar vid 7 och hämtade 17:30-18 då han pendlade och där var det inget konstigt. När jag hämtar 16:30 på vår förskola är det knappt några barn kvar. Hur gör folk? Samma sak med maten, vi har kört extremt enkla måltider för att få vardagen att fungera och pga mitt dåliga samvete kör vi matkasse och mathem. Slippa lägga tid på att handla och planera den lilla tid man har. Samt städhjälp… Köper oss fria och på så sätt får mer tid åt roliga saker 😀

    1. Jag fattar inte heller hur folk gör. Det går ju inte att jobba heltid på kontoret iaf. Vi flexar och jobbar hemma som sagt men alla kan ju inte det. Vi hämtar ca halv fyra och det är många som hämtar då. Småbarnsavdelning men ändå. Tidigt.

  14. Lyckas inte svara Schmarro under din kommentar. Är osäker på om du menar att jag skriver ”hur jag aldrig skulle göra” etc och iom det har en dömande ton mot andra och med det ger dåligt samvete?

    För mig handlade det här inlägget snarare om hur JAG hade dåligt samvete och att jag undrade hur andra gjorde (dubbelmellis för yngre förskolebarn verkar vara grejen!). Jag trodde inte det skulle ge ngn annan dåligt samvete och det var inte min avsikt.

    Jag tänker jämt på hur jag uttrycker mig i bloggen, tycker också mammor beläggs med för mycket dåligt samvete. Samtidigt känner jag inte att jag kan ta ansvar för hur alla som läser bloggen tolkar alla inlägg. Omöjligt. Alla är så olika, gör olika val och har olika prioriteringar och har olika förutsättningar. Jag utgår ändå från att de flesta är medvetna om det. Och om man ändå ska jämföra kan man bara jämföra med någon exakt som en själv. Ex: jag kan bara jämföra med ngn som har ett skadat bäcken också. Eller någon med samma sorts humör.

    Ändå har jag jämt dåligt samvete som förälder, varje dag. För större, övergripande grejer och för smågrejer. Känner mig ofta som en sämre förälder när jag läser andra föräldrabloggar när de har sidor/egenskaper/möjligheter jag saknar. Jag har dåligt tålamod och ett humör som är upp och ner. Ingen behöver skriva ”jag skulle aldrig tappa fattningen för att …” för att jag ska känna mig dålig, det räcker med att läsa om en situation jag hade reagerat annorlunda i för att känna så. Men det får jag ju lägga på mig själv och inte den bloggaren? Vet inte om detta blev otydligt eller om det var såhär du menade. Men hur som vill jag i alla fall ha en sympatisk blogg och inte bli någon ny typ Louise Hallin (ger mig mer dåligt samvete än ngn annan!!)

    1. Tycker du skriver jätte bra, utan att skuldbelägga någon! Jag är mer intresserad av hur folk får ihop ekvationen och jätte kul att läsa hur andra gör,få tips etc

      Så fortsätt!
      Kram

Kommentera

