Livet då och nu

Idag har det varit en sån här dag jag brukade tänka att det någon gång skulle bli för mig. Det är söndag och jag har varit ledig med min familj. Solen har strålat och vi har varit utomhus hela dagen. Vi har jobbat i trädgården (eller har vi en tomt, jag vet aldrig vad jag ska säga att det är?), lekt, ätit och fikat. Morfar har varit här också och sist ikväll åt vi efterrätt med våra grannar.

Om vi hade bott kvar i stan vet jag att jag hade hatat det, balkong i all ära. Men nu, nu bor jag i hus! Men när jag gjorde det, bodde i lägenhet, tänkte jag alltid att årstiderna kommer alltid tillbaka. Sådana här dagar kommer komma igen. Och då kommer jag att bo i hus. När jag pluggade och satt i Ica-kassan och solen gassade och folk kom in och köpte grillad kyckling och skulle ha picnic tänkte jag alltid att det kommer garanterat komma helger när solen skiner och jag är ledig (och har ett helt annat jobb, på vardagar, som jag tycker om). Och nu är jag där!

När jag bodde i min etta, själv i stan älskade jag livet. La massor av tid på mig och mitt, jobb, träning, vänner och hästar. Jag älskade det men visste att jag i längden ville ha något annat. Men jag visste också att när det när nästa livet skulle komma skulle jag ofta tänka tillbaka på mitt singelliv i ettan och om inte sakna det så i alla fall minnas det med värme. Och precis så känner jag nu. Det är roligt hur jag både nu och då kunde och kan hoppa framåt och bakåt i tiden och prata med mig själv, om ni fattar. Och jag uppskattar hur jag har fått hinna med att göra allt jag velat göra ordentligt – och bäst av allt ha fått det jag har nu. Det fanns dagar när jag med stor sorg tänkte att jag kommer aldrig få några barn. En kväll drabbade det mig extra hårt, som någon absolut sanning och jag var så väldigt ledsen. Men det var fel, visade det sig inte så himla många år senare. Jag fick en dotter. Jag fick Alva. Det går inte att beskriva med ord. Och jag fick henne med Jens. 

  

Kommentera

