Vabbar!

Nu vabbar jag, på riktigt! Plötsligt händer det (plus att jag väl jinxade i mitt blogginlägg för några dagar sen). Alva hade varit lite snorig och vissa dagar lite rosslig, liksom det ständiga föristillståndet, men det hade inte slagit ner på vare sig aptit eller sömn så vi tog det med ro. Men i söndags tyckte vi rosslandet tilltog och aptiten var inte precis hundra och igår måndag var det en liten ynklig en jag fiskade upp ur spjälisen. Hon åt ingen frukost men när jag ätit min la vi oss i soffan lääänge. Jag läste sagor och sjöng och sjöng och sjöng. Sen tyckte jag ändå hon kom igång så pass att vi gick ut men jag fick bara, bära, bära, bära. Även fylla hinkar och former med sand själv, göra sandkakorna själv osv så vi gick tillbaka in. 

På eftermiddagen hade Jens fixat en tid på vårdcentralen. Jag tänkte att hon behövde hostdämpande till natten och så vill jag följa upp hennes mage. (Lämnar det vid det eftersom jag inte är bekväm med att skriva så mycket detaljer om Alva som inte är vardagliga, glada betraktelser, typ). Läkaren tog det mesta med ro och frågade om hon hade feber. Ööö vet inte. Tror inte det. Sen la jag snabbt till att hon har typ aldrig varit sjuk förr så jag har inte så mycket rutin på detta än. Det tyckte läkaren var lite kul. Typ road av att mamman kommer till vc när barnet har sin första förkylning. Well, kan inget om detta. Vi fick i alla fall hostmedicin utskriven som vi fick åka ända till SPÅNGA i spöregn för att hämta för den var slut överallt. I alla fall på det apotek där jag var först och att kolla varenda kedja skulle tagit lika lång tid. Så värdelöst med denna privatisering i det avseendet (och många fler för den delen). Medicinen var egentligen någon astmamedicin och hjälpte inte nämnvärt. Sen var jag och Jens (som jag plockat upp på vägen) så hungriga att vi köpte pizza och hamburgertallrik till middag.

Idag tog Alva sovmorgon till 09.15 och är pigg och glad igen. Börjat äta lite mer. Solen har kommit fram så vi ska gå ut och leka när hon vaknar efter eftermiddagsvilan. Och imorgon hoppas jag att jag kan lämna på föris med gott samvete.

Publicerar inte bilder på Alva när hon är sjuk (ledsen, arg eller nån situation alls där hon inte är glad och nöjd typ) men den här bilden från idag tycker jag är okej för hon är ju pigg igen. Hon bad om mer skinka efter frukost men försvann iväg sen. Hittade henne i vardagsrummet där hon bjöd Totti på lite brunch…

  

14 reaktioner på ”Vabbar!

  1. Asså måste fråga: var det mollipect eller annan hostmedicin? Vi har aldrig fått nåt utskrivet pga Ivans läkare är så jefla restriktiv med mediciner och menar att de ändå inte hjälper om barnet inte har hosta. Men SÅ många nätter jag önskat att jag ändå haft… Nåt. Nästa vända ska jag försöka kräva en. Oklart vilken.

    1. Nä vi fick, vad heter den, världens vanligaste astmamedicin. Bricanyl tror jag. Flytande. Luftrörsvidgande. Vanlig hostmedicin innehåller ofta morfin och det är A för liten för än. Annars är min personliga favorit Cocilana, sover gott gör man också! Hehe.

      Jag undrar om en luftfuktare skulle hjälpa. Torr luft retar ju liksom mer.

      1. Provade på mig själv tidigare och det hjälpte inte öht. Däremot STANK vårt sovrum i ett dygn efteråt. Nu är Alvas hosta tack och lov bättre men hade väl blivit tvungen att prova annars:)

  2. Fått tips om skivad lök i kokande vatten som man ställer under sängen. Rätt så stark doft, men det funkar jättebra för oss. Hostan försvinner 🙂 funkar nog som en avfuktare.

  3. Haha, galet att ni ändå fick en tid på vc efter en dags hosta och ingen feber 🙂 ingen kritik mot dig, man vet inte i början, men de flesta brukar liksom bli motade i grind av sköterskorna. Hosta har typ alla barn vid förkylning och vad jag vet så är de flesta hostmediciner värdelösa för nästan alla. De har inte heller någon vetenskaplig bevisad effekt. De ingår inte i högkostnadsskydd och inte i barnens fria läkemedel. Det är nåt humbug nån kokat ihop….

    1. Jag tror det handlade mer om problemen m hennes mage att vi fick en tid. Och hostmedicinen var gratis:) Det har ju ändrats!

      1. Ah, fattar 🙂 Gratis läkemedel gäller i hela landet! Bricanyl ingår säkert eftersom det är astmamedicin, för hostmedicin är generellt undantaget från gratisregeln, så mollipect mm får man ändå betala för.

      2. Aha, som sagt inte så insatt än, hehe. BRA att astmamedicin är gratis! Alva fick hjärtmedicin sitt första halvår. Vi fick betala själva (var fortf så då) och den var skitdyr! Tänkte ofta att det varit en väldigt stor utgift att klara för många familjer.

  4. Hoppas liten kryar på sig!

    På fass.se kan man se vilka apotek som har ens medicin. Lärde mig det när jag fick medicin utskriven som typ inte fanns nånstans.

  5. Moa: kan inte svara under dina länkar, hrm… Men tack för läsning! ”En förälders kärleksfulla omvårdnad är det bästa”. Haha:)

Kommentera

