Det här med att shoppa

Jag älskar att shoppa. Fast jag hatar det. Hatkärlek kallas det nog för jag har så otroligt dubbla känslor för denna ”aktivitet”. (Ja, fortsätter på temat självkännedom även ikväll). Jag kan drömma om kläder, inredning, möbler, porslin, saker till Alva och mycket annat och se fram emot att välja ut köpa sånt som är fint och vackert. Men sen rullar man in på parkeringen till en stor shoppinggalleria och ångesten drabbar mig. Alla dessa människor som bara är här för att köpa. Konsumera. Utarma jorden. Fast de redan har allt som behövs. Inklusive jag själv såklart. Vad håller vi på med! Jag vill bara vända och åka hem igen. Dessutom gillar jag inte stora folksamlingar heller så det blir dubbla ångestkänslor.

Att i lugn och ro gå in i en liten butik känns bättre. Och ännu bättre om det som säljs är av hållbara material och tillverkade på sätt som är snälla mot miljön. Allra bäst är det såklart att handla second hand. Jag köper merparten av Alvas kläder begagnade nu. Utom skor och utomhuskläder eftersom jag vill ha stenkoll på t ex impregnering etc. Till mig själv är det värre men däremot har vi mycket second hand-porslin. Allt från Marianne Westmans Mon Amie-serie till okända loppisfynd. På loppis går det även utmärkt att fynda mycket till köket i rostfritt och gjutgärn. (Vi har ingen plast eller teflon i köket sen Alva kom men det kan man såklart också hitta). Har även fyndat i mormors lådor och skåp. Älskar känslan av återbruk.

Undrar när jag ska lära mig att jag inte gillar stora köpcentrum och sluta åka dit? Åhléns city är cirka lika illa. Ja typ hela city faktiskt. Jag avskyr det. Trängseln.

Det bästa med att shoppa kan dock vara att man alltid måste fika i samband med det.

Här äter Alva croissant och dricker roiboste. 

  

Kommentera

