Det heter ju human being, inte human doing

Jag är så himla dåligt på att ta det lugnt. Jag tycker egentligen inte om att skriva det, för det betraktas alltid som något lite ”finare” att vara en sån som alltid är igång, får saker gjorda, är initiativrik och handlingskraftig – än att vara en person som gärna tar det lugnt, ägnar tid åt en bok och låter hemmet och tvätten och trädgården vara. Det spelar ingen roll om man läser bloggar eller platsannonser, budskapet är detsamma. Vi berättar vad vi gör (inte så mycket om vad vi är) och alla arbetsgivare vill ha personer som brinner, kan ta egna initiativ och får massor gjort. Jättekonstig att vi bränner ut oss. Jätte. Känns som att det bara finns plats för en människotyp ibland.

Men nu är jag som jag är och ännu en helg har gått då har vi har hunnit med allt möjligt och det är så SKÖNT. Vi har rensat ut massor av saker, framför allt kläder, som vi har gett till välgörenhet. Vi har köpt vårblommor till trappen och planterat om alla våra pelargoner som stått i vinteride. Vi har letar grenar i skogen och byggt världens nätskydd mot rådjuren runt äppelträden. Vi har jordförbättrat runt vår ena häck. Vi har bakat, tvättat och lagat mat. OCH vi har varit på Bromma Blocks och köpt kattmat en masse och nya skor och byxor till mig. Nu är det söndagkväll och med facit hand hade det kanske varit skönt med lite mer…vila? Jag har en aldrig sinande förmåga att driva upp tempot så. Bra ibland men inte alltid. Det stör mig att det största välbefinnandet infinner sig när jag känner att jag uträttat mycket. Samtidigt accepterar jag den jag är och att försöka bli på något annat sätt än sig själv brukar inte funka för någon. Däremot kan man ju reflektera lite över varför man är som man är.

Fredagskvällen inleddes med att vi åkte och hämtade gratis kogödsel. Det var inte Jens idé men han fick gräva. Det är lite så det ofta funkar här. Jag projektleder, Jens utför. Inte alls stereotypt…

  
  
 

2 thoughts on “Det heter ju human being, inte human doing

  1. Ja men jag vet. Så svårt det är. Efter att ha levt ihop i 10+ år med en som verkligen KAN skita i allt och bara njuta trots kaos överallt så har vi en ständigt pågående diskussion om vad som behövs och vad som är utöver det + vad som bara finns i min hjärna. Oftast har vi en relativt väl fungerande dialog där vi är överrens om basics, hur ofta det behöver städas/diskas osv. Jag vill egentligen lite oftare, men har insett att det bara är jag och inget som MÅSTE göras. Dvs då får jag göra det själv. Samma med andra saker jag panikar över, att det liksom behöver sorteras i hjärnan och prioriteras innan jag sätter fart eller involverar K. Vi har ett bra exempel som vi återkommer till hela tiden. Jag stod i typ köket och ba ”vi behöver göra x, y, z, å, ä och ö här” och K bara: ”Du menar att vi behöver städa.”. Ja. Just. Ibland komplcierar man ju till det nå ofantligt. Det är också skönt att ha hittat de där grejerna som jag gör bara för mitt eget välbefinnande, och inte för att man MÅSTE.

    1. Vi diskuterar sällan vardagsgrejer, typ tvätta, städa, diska. Men vi vet båda att jag har helt andra krav. Jens har anpassat sig efter mig eftersom det varit/är lättare för honom än tvärt om. Men jag är en mer initiativrik person, tar mer täten. För större grejer. Allt från semester till trädgård. Och Jens kan ta det lugnt en helg, göra det han/vi känner för och vara nöjd. Jag har att göra listor och höga krav. Jens är lyckligtvis världens mest flexibla och är med på faktiskt ALLT. Låter som att jag kör med honom men det är mer att han är en ja-sägare och väldigt optimistisk. Han är såklart engagerad i trädgården, driver hela apparaten m garagebygge etc. Men som personer är vi i grunden väääldigt olika. Väldigt.

Kommentera

