Glader

Idag när jag hämtade på föris sa en i personalen spontant ”Alva är så glad jämt! Hon ler och skrattar så mycket.” Blev alldeles varm av att höra. Hon är ju glad. Jag vet ju det. Och nöjd. Så underbart att hon är likadan och trivs på föris. Är så himla glad och lycklig och tacksam över detta. Att jag, som ändå är en ganska komplex personlighet om ni frågar mig själv, har fått en så jäkla nöjd unge! Men tydligen var jag likadan som liten. Jag har alltid trott att min egen mamma överdrivit när hon sagt att jag var så glad som liten, så nöjd, så frisk, sovit så gott. Någon romantisk efterhandskonstruktion. Men det verkar ju onekligen gå i arv. Men nu är jag ju alltså vuxen och med ett ”ganska” brett register av känslor. Inte så mycket gråzoon här nej och somnar lätt och gott, ha nej, och Alva kommer säkert också att utvecklas och förändras. Men nu är nu och nu är så himlans fint.

Imorgon är det april och vi har inte varit magsjuka än. Kan man få slippa helt? Andas ut till nästa vinter? Tycker i och för sig att barn verkar ha en förmåga att spy i tid och otid så säker är man nog aldrig. Nu förlorar jag väl exakt alla bloggläsare, men vi har vabbat en dag sen Alva började på förskola. En. Förutom en jäkla massa dagar när hennes mage var konstig men hon ändå var frisk och vi var hemma och ja…väntade. Sen slutade vi vänta och gick tillbaka till föris. Men då vabbade vi ju, rent tekniskt så att säga. Och ibland är magen fortfarande konstig men det märks inget på Alva och ja, jag vet inte. Ska kolla upp det men eftersom hon inte mår alls dåligt känns det inte som vi kommer komma så långt. Men inte var det här vad jag sett framför mig efter första halvåret på förskola. Alla har sin skit men det här är inte min. (Jag har dock ryggskott sedan typ LÄNGE. Så ointressant men skriver för att eventuellt provocerad läsare kan känna att det har i alla fall hen sluppit, typ så. Ryggskott är vidrigt. Särskilt med 1,5 åring. Kan även påminna om min evighetsföljetong ”bäcken”).

a2
a6
a4

2 reaktioner på ”Glader

  1. Vad härligt! Jag har också grundglada barn och det känns fint. Även om långa perioder kan vara jobbiga till och från. Och vab – man kan ha tur. Jag såg just på Facebook att lillans första dagisvinter (drygt två år, började vår) hade hon sin första sjukdag den 8 april 🙂 och det vara enstaka dagar på hela året.

  2. Vi hade inga sjukdagar första året på förskolan. Verkar vara lite av eller på. Antingen åker barnet på allt eller inget. Andra året hade vi vår första magsjuka. Dock endast en natt sen var hon frisk med full aptit och vi föräldrar klarade oss 🙂 så det är nog vanligt med väldigt friska barn, men man hör mer om de som vabbar mycket.

    Bara vaa glad och njuta, man vet ju aldrig när det vänder. ..

Kommentera

