Påsk, vilken bra grej

Påsk. Vilken härlig högtid ändå. Vårvinter med lite tur eller till och med vår vilket också är väldigt bra. God mat och ledighet men inte lika kravfyllt som jul eller ännu värre midsommar och dessutom har vi ljuset framför oss nu. Min påsk var fabulös. Om det ordet finns. Smashing!

I torsdags checkade jag och Jens ut tidigt, bokstavligen, och promenerade genom skogen och över golfbanan för att äta lunch. Själva. Sen hämtade vi Alva på föris och plockade björkris i skogen som vi satte fjädrar i. Tillsammans med påskliljor och tulpaner och Alvas ”kyckling” blev det vårt påskpynt.

  
  
På fredagen var vi ute från morgon till eftermiddag och klippte ner vår syrenhäck. Klippte är förresten fel ord, vi har köpt en motorsåg! Den var i behov av en rejäl trimning. Tidig kväll kom mina föräldrar på påskmiddag som höll på så länge att jag missade första delen av Det mest förbjudna. Tecken på en lyckad kväll.

  
  
På lördagen upprepade vi ungefär samma saker som dagen innan men istället var det min kusin och Alvas fadder som kom hem till oss, blåste såpbubblor och drack bubbel. Bubbeltema. Vi delade med flit upp den äldre och yngre generationen på två dagar och medan Jens nattade Alva hann jag och min kusin göra slut på vinflaskan och ha väldigt roligt, åt oss själva mest och våra fenomela idéer. Vad sägs om en ny humorserie på Svt med vårt manus?  Hon är världens bästa kusin! Vi har alltid massor att prata om och alltid roligt. Såg absolut inte Det mest förbjudna den kvällen heller.

  
Sen var det söndag och vi tog ut löparvagnen på luftning. Det blåste värre än på kalfjället så sen höll vi oss inne. Hade tänkt hinna med allt möjligt den dagen men gjorde just ingenting mer alls. Eller jo Jens höll på med allt möjligt, men inte jag.

  
  
Igår var vi hemma hos våra kompisar och deras lilla E som redan är sex månader och åt brunch. Pannkakor och hembakat bröd, jordgubbar och allt möjligt gott. Alva var så himla fin med E, la duploklossar framför henne och fixade. Roligt att se! Sen åkte vi till några andra kompisar och fikade och Alva ville prova stora A:s springcykel. Lite klurigt men trehjulingen var helt ointressant.

  
Idag är det vardag igen och jag är nästan hundra mil norrut. Jag ligger i min mormors soffa och andas in minnen och ett helt liv. Mormor är snart 100 år och vi har alltid stårt varandra nära. För inte alls länge sen skickade hon fortfarande hemlagade köttbullar med post till mig. Frysta. Och sen bad jag utlämningsbutiken att lägga mitt paket i kylen. Men nu är mormor gammal. Och trött. Hon har för första gången sagt att hon är redo att lämna jordelivet. Så jag är här över dagen, ifall att det är sista gången vi får träffas. Och här är det vårvinter. Massor av snö ligger kvar, solen skiner och det droppar smältvatten. Nu är det dags för fika.

  

Kommentera

