I mitten av mars och det här med sömn

Vilken underbar morgon! Dimman låg tät över ön och jag tycker det är så vackert med dimma. Liksom ett sagoljus. Både jag och Alva vaknade tidigare än vanligt idag så jag lämnade lite tidigare än vi brukar också. Nu sitter jag i hemmakontoret och knappar. Älskar utsikten härifrån och nu har solen kommit fram också. Innan den gjorde det var jag dock ute på en 40 minuterspromenad idag igen. Gick inte mot stallet idag utan på stigar över golfbanan och mellan träden där det är lite mer kuperat. För att vara en golfbana är det väldigt fint där och ”naturligt”. Joggade faktiskt lite idag. Kikade över axeln för att se om det var någon i närheten. Känns fortfarande lite förbjudet att springa. Vem som nu skulle veta det av de som eventuellt skulle kunna se mig… Jag joggade väldigt försiktig en kort bit och upprepade tre gånger. Körde även lite styrka i gymmet. Gäller att passa på när man kan och har tid! I mina coremuskler har jag verkligen blivit starkare. Shit vad starkare. Gjorde en övning jag fick innan jul och som jag inte gjort på ett tag. Mindes den som jättetung men nu var det typ..lätt! Muskelminnet är fantastiskt och jag känner fortfarande trots att det ”runnit rätt mycket vatten mellan broarna” att jag en gång varit vältränad.

Funderar lite på det här med sömn idag. Det känns lite ironiskt när man har ett barn som sover bra. Men hon sover ju ganska länge på morgonen, till åtta, halv nio vilket ju är superskönt när man kan anpassa sina tider, på helger osv. Men när både jag och Jens ska heltida inne i stan kommer vi behöva lämna på föris tidigare än 09 som vi gör nu. Men det bär mig verkligen emot att väcka henne tidigare! Igår väckte jag en halvtimma tidigare (idag vaknade hon som tur av sig själv en hel timma tidigare än vanligt) men tidigare än så känns jobbigt. På föris äter de lunch vid 11 och sen sover de. Hemma är alla dessa tider förskjutna ca en timma och ibland har hon svårt att somna på förskolan. Vill gärna anpassa henne till deras tider för maximalt med vila och sömn både på dagen och natten men samtidigt vet jag själv hur ej kul det är att hela tiden vara i konflikt med sin egen klocka. Jag är kvällsmänniska men samhället är anpassat efter att vi ska vara morgonmänniska, skolor, jobb etc och det är dessutom lite finare att vara det, att studsa upp tidigt på morgonen. Alva känns alldeles för liten för att inte få styra själv. En sak om det inte alls funkade och hon inte sov bra osv, då hade jag gärna hjälpt till och styrt. Men nu funkar det ju perfekt för henne, och för oss föräldrar. Men inte lika perfekt med förskola och jobb.

Hur mycket styr ni andra era barn? Måste ni väcka era barn på morgonen? Är jag den enda med en liten sjusovare? Om inte, hur har ni löst det? Enlighten me!

ön

10 thoughts on “I mitten av mars och det här med sömn

  1. Vi väcker. Det måste bli så om det ska gå ihop. Fast nu tycks dottern ha vant sig och vaknar tidigare av sig själv. Innan hon började förskolan sov hon i regel till 07.30, ibland ända till 9. Sen började vi väcka ca 07.15 för att vara på förskolan vid 8-8.30. Nu försöker vi lämna 07.30 och då vaknar hon ca 06.40. Jag försöker hinna fixa mig så mycket jag kan innan dottern går upp så att jag kan fokusera på henne den stunden vi har tillsammans. Vi har anpassat lunch- och sovtider till förskolans schema, det gjorde vi direkt vi fick veta vilka tider de har. Med tidigare morgon blir det ju naturligt att också lunch och vila hamnar tidigare.

    1. Blir väl mer naturligt när Alva går alla fem dgr i veckan. Men det känns ändå olustigt att ändra och påverka ett så litet barns sömncykel – som i sig själv funkar super!

  2. Väcker runt 07.30. Går jättebra. Ibland får han sovmorgon till 08 men då kan det bli lite strul med dagvilan och det är sällan värt det. Mitt barn sommar runt 21 no matter how trött/sjuk/osoven på dagen. Det är mest humöret under em/kväll som påverkas.

    1. Tyckte Alva var mkt så, ville somna sin vanliga tid oavsett när dagen började. Men nu har hon somnat tidigare och snabbare efter två tidiga mornar och kortare dagvila. Och humöret har varit BRA. Peppar peppar.

  3. Det går i vågor tycker jag. När vår stora var bebis och även i Alvas ålder kunde hon sova till 8-9, ibland 9.30….då var hon vaken länge på kvällen. Vet att jag ringde föris en gång och sa att vi blev sena då hon somnat 22.30 på kvällen….vi väckte och lämnade 7.45 varje dag. Det funkade snabbt bra. Nu vid 5 år vaknar hon mellan 6.15-6.45. Så det där med att små barn sover sämre stämmer inte för oss….

  4. Fram tills dottern var två så hann vi aldrig lämna före 9, o då fick vi ofta väcka vid 8. Sedan ändrades det och hon började vakna av sig själv tidigare. Vår förskola kör exakt samma tider som oss, lunch halv 12 o sova mellan 12 o 14.

    Så nu blir det ofta tidiga morgnar även på helger, men vi myser tillsammans i sängen och går sällan upp före 8. Perfekt start på en helg 🙂

  5. Frans är som en jojo när han vaknar. Fast i perioder. Nu har han börjat vakna 06.15 ca. Innan dess hade han en period då han vaknade 07, innan dess fick vi väcka honom för han ville sova till 08 typ. Och perioden innan dess vaknade han 05. Den var… Jobbig.

Kommentera

