Potatisplättar och nice cream

Ikväll åt vi supergod och lite måndagslyxig middag. Den blev måndagslyxig för att vi hade duk på bordet, levande ljus och svängde ihop en efterrätt. Och lyssnade på bra musik. Jag tycker om vardagslyx och ljus på bordet har vi faktiskt alltid när det är mörkt när vi äter.

Jag vet inte varför jag älskar potatisplättar så innerligt men det gör jag. Helst ska det vara min farmors med ovispad grädde och lingon, men eftersom hon inte lever längre kommer jag inte att äta just de plättarna igen. Mina potatisplättar är gjorda på både vanlig potatis och sötpotatis, serveras med avokadoröra, bönsallad och om man vill lite bacon.

Sötpotatisplättar
Portioner 4. Tid 40 min (blir tokig på recept utan tid, småbarnsföräldergrej?)

350 g sötpotatis (2 inte så stora ekologiska)
250 g mjölig potatis (ca 3 ekologiska)
1 liten hackad habanero eller annan chili
2 ägg
3/4 dl vetemjöl (kan säkert bytas mot annat mjöl, har ej provat).
1 pkt bacon (kan förstås uteslutas, det gör vi ofta)

Koka potatisen mjuk. Låt ånga av och mosa sedan med stomp.
Blanda ner ägg, mjöl, chili och salt.
Stek baconet lagom knaprigt (varmhåll sen i ugnen på ca 100 grader)
Forma små plättar och klicka i stekpannan – ja, stek i baconfettet! Gott!

Servera med avokadoröra och ljummen sallad med svarta bönor, majs och paprika.

Avokadoröra

1 avokado
1 dl creme fraiche
1/2 lime

Till efterrätt idag gjorde vi ”nice cream” efter recept från den här matbloggen. (Som för övrigt OFTA har recept på goda saker).

Nice cream

2 st skivade och frysta bananer
200 g frysta jordgubbar (men låt dem tina lite)
1/2 tsk vaniljpulver (obs inte vaniljsocker alltså)

Kör allt till en slät glass i blender. Servera i fina skålar till exempel toppat med kokosflarn. Riva över mörk choklad är nog också gott.

Nice cream smakar verkligen GLASS. Blev så himla förvånad första gången. Det är urgott och enkelt att göra. Dessutom perfekt efterrätt eller mellis till barn. Kanske extra bra i vabbtider med halsont?

Resten av kvällen har vi diskat och vikt tvätt och Alva har hjälpt till med allt och varvat med lek, Bobby car-åkning och kattbärning. Älskar att vara familj. Vi har haft så roligt! Fast att det bara är en måndagskväll. Diska och dansat samtidigt. Uppskattar att få ha en massa tid tillsammans. Att orka laga mat, att vi alltid hjälps åt, att vi gör allting tillsammans och inte måste ha någon varannan dag-lista utifrån att allt är måsten och krav och tråkigt som man måste turas om att få slippa, orka och hinna. Njuter av tiden som är nu när en av oss är ledig mycket och det kan vara såhär.

Det mesta tycker jag går av sig självt hemma hos oss. Säkert blir det annorlunda när båda jobbar mer, men jag hoppas att känslan av att det ”går av bara farten” kommer finnas kvar. Trots att jag tycker om listor, kontroll och att dela ut ansvarsområden. Men på nåt sätt skulle jag hata om det behövde stå uppskrivet vem som ska vattna blommorna för att det skulle göras. Är medveten om att extremt få inte har listor och uppdelade sysslor. Whatever works liksom, kanske kommer vi dit i en annan tid i livet vi med.

Ps – lova gör ”glassen”!

plättar

Kommentera

