Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj

En miljon kvinnor slogs för Sovjet under andra världskriget men deras fruktansvärda erfarenheter var länge nedtystade. I Kriget har inget kvinnligt ansikte berättar Aleksijevitj deras historia. Boken är ett dramatiskt reportage om vår historia och samtidigt ett litterärt mästerverk. Jag har aldrig tidigare läst en bok med en sådan fingertoppskänsla för hur man berättar en verklig historia.

Boken är en fruktansvärd läsupplevelse sett till innehållet som jag riktigt värjde mig emot. Här är ett stycke som länge efter att jag läst det bara fick mig att ligga alldeles stilla och titta upp i taket.

Kvinnan som berättar var medlem i en partisangrupp. Tyskarna och deras hundar, tränade för att döda, var i närheten. En av kvinnorna i gruppen hade nyligen fött barn. Barnet ville amma, men mamman var utsvulten, hon hade ingen mjölk. Om barnet skrek, skulle de upptäckas och dödas.

Ingen vågade föra fram befälhavarens order, men modern förstod ändå. Hon sänkte ner knytet med barnet i vattnet och höll det där en lång stund… Barnet skrek inte längre… Det blev alldeles tyst… Men vi förmådde inte lyfta blicken. Varken mot modern eller mot varandra…

Jag läste få sidor i taget och hoppade faktiskt över flera passager. Boken är fylld av horribla upplevelser, 800 intervjuer, som Aleksijevitji samlat till en bok. Och det är klart att vi ska läsa den här boken. Men samla kraft först.

Svetlana Aleksijevitj fick nobelpriset i litteratur 2015. Kriget har inget kvinnligt ansikte är den första av fem volymer som går under samlingsnamnet ”Utopins röster”. Jag ger den fem av fem möjliga i betyg.

Här kan du läsa om de andra böckerna som jag har läst under 2016.

  

Kommentera

