Jämställdhetslista

Hittade den hos Egon och en sån lista måste ju jag också göra.

BEBISNÄTTER:
Sömn och nätter får jag alltid dåligt samvete när jag skriver om. Eftersom vårt barn sover bra och alltid har gjort. Jag tror alltid att folk ska tro att jag slår mig för bröstet, skryter och liksom tror att det är något jag gjort som gör att hon sover. Men jag är bara vähäääldigt tacksam. Alltså har vi inte haft så många ”bebisnätter”. Nu minns jag inte tiderna exakt men jag vet att när Alva var sex veckor sov hon mellan 22-07 och sen har den tiden ökats på och nu sover hon ca 20-08. Jag minns en eller två nätter när vi har ”skumpat” och då var det Jens som skumpade. Vi har liksom aldrig skumpat med Alva (och det här antar jag att ingen tror på men det är väl egentligen skit samma, jag tror för övrigt knappt på det själv). Hon vaknar ibland av mardrömmar sedan hon fyllde ett och då går Jens upp, på grund av de problem jag haft och har med mitt bäcken. Funkar superdåligt med spjälis plus att vi kör lite ”en får ha ont och en får sova mindre ibland”. Nån sorts försök till rättvisa fast det inte går att jämföra dessa två ting.

NATTNINGAR:
Jag ammade i 7,5 månad och under den perioden nattade jag alltid. Det var jag oerhört less på. Jag kunde inte göra saker på kvällarna och jag kunde inte se något på tv (och sen var det för sent för Play). När jag läser det såhär efteråt låter det asjobbigt och tråkigt men det liksom bara var så då. Så om du läser detta och ska få barn, det går fort ändå. Det är inte så hemskt som det låter. Träffa dina kompisar och ät brunch istället, man kan få cava då med. Typ så. Och på tal om amning så tog ju det ”ganska” mycket tid men under den perioden gjorde Jens exakt allting annat. När han kom hem från jobbet lagade han mat, hade barnet i sele och jag gick och tränade eller låg på soffan, hyllad som nån sorts drottning, så det var helt okej att amma massor. Alla vill inte hyllas som drottningar men jag tyckte det var lyxigt. Åkte ofta iväg och handlade när Jens kom hem också och fick egen tid, lyxen! Nu mera lagar jag gärna mat som ”egen tid” när jag inte ammar längre och förutsättningarna ändras.  Men nattningar var det. Nu nattar Jens typ jämt. Igen pga spjälisen och bäcken. Jag nattar i vår säng om Jens inte är hemma och det går också bra. Är sugen på att redan byta till vanlig säng (utan ben) så vi kan dela lika. Alva är 1,5 så Jens har gjort mer än hälften av nattningarna nu.

FÖRSKOLA:
Alva har hittills gått på förskola två dagar per vecka under en period när Jens egentligen skulle varit ledig med henne. Men på grund av det sjuka förskolekösystemet fick vi typ kuppa oss till en plats på den förskolan alla vill ha sina barn på inklusive vi själva och Alva fick börja lite tidigare men inte gå så mycket. De dagarna har Jens jobbat hemifrån, lämnat och hämtat. Nu har hon börjat gå tre dagar i veckan och vi kör samma koncept. När hon är uppe i fyra dagar kommer Jens vara på kontoret igen och vi kommer att dela lika på hämtande och lämnande. Båda har möjlighet att jobba hemma så det kommer vi göra varsin dag och då har man både hämtning och lämning den dagen. På onsdagar hämtar farmor. Morfar hämtar nog också någon dag. På så vis är planen att vi kan jobba heltid utan tokmycket stress och Alva ändå inte gå så långa dagar. 8.30-15 ca. (Vill ej ge föräldrar vars barn har längre dagar dåligt samvete med denna info, alla har olika förutsättningar. Samhället kan inte säga att vi ska jobba 8 h per dag + restid men barnen gå typ 5 h per dag, det är inte fair!)

VAB:
Alva har inte varit sjuk den här terminen så det här har vi inget system på än. Vi äger inte ens en vettig termometer men har sett i bloggar att det nu finns sådana man kan kolla temp i öronen med? Så himla smart. Tack alla ni som omedvetet bloggar dessa bra tips. Funkar de även för vuxna? Alva har haft feber en gång, det var typ i somras tror jag? Eller var det höst? I alla fall. Jag vet alltså inte vad temperaturen var då, hon var bara himla varm och trött ett par dagar. Men nu räknar jag med sjukdomar av helt annan kaliber NÄR SOM HELST. Inklusive magsjuka. Jag tror vi kommer ha våra resp. vab-dagar och att det innebär hälften/hälften. Känns ju logiskt då vi har samma typ av jobbupplägg, anställningar etc.

STÄD:
Vi har städhjälp varannan vecka och en robotdammsugare. Det vi gör utöver det är att vi byter lakan och handdukar varje vecka. Jag fejar en del i kök och badrum där emellan också. Innan vi går och lägger oss kör vi en gemensam plocka ihop-rond. Jag vill väldigt gärna ha ordning och reda och fint. Jens vill att jag ska vara glad. Båda plockar därför men jag plockar rätt mycket mer tror jag. Å andra sidan gör jag det medan Jens typ alltid nattar barnet.

MAT & DISK:
Jens lagar mest mat. För att han är snäll. (Se längre ner under slutsats). Jag bakar mest bröd, fika och gör granola och sånt. Vi har diskmaskin men sånt som handdiskas brukar vi turas om med. Vi har inget system. Det finns alltid något att göra liksom.

TVÄTT:
Båda tvättar. Jag projektleder tvätten. Nu måste vi tvätta, nu är torktumlaren/torkskåpet klart. Men Jens försöker haka på. Fast jag är svår att hänga med, det vet jag. Född projektledare mot min vilja.

RÄKNINGAR/RÄNTOR/EKONOMI:
Vi har delad ekonomi men även egna kort. Trist köpa födelsedagspresent på gemensamt konto, eller om man drar iväg med sina kompisar och gör grejer och så ska båda betala det. Men det mesta går på vårt gemensamma. Båda har lika mycket insyn i ekonomin, vi förhandlar med banker tillsammans, vi gör budget ihop, båda betalar räkningar (fast en åt gången). Oftast jag som säger att nu är det månadsskifte och antingen betalar själv eller ber Jens göra det. Projektledningen igen.

ÖVRIGT:
Egon skrev såhär på sin lista: ”Däremot så leker K mycket mer med F och ”har” honom mycket mer när båda är lediga, då jag far omkring och fixar med massa praktiska saker här hemma.” EXAKT samma här. Intressant. Jag vet inte varför. Jens verkar ha mer ro än jag att bara sitta på golvet eller leka lekar. Jag vill gärna ha något för händerna. Mer än Duplo. Jens är så bra på att leka och jag är inte alls lika bra tycker jag. Alltså, jag leker, läser, målar, sjunger med mitt barn jag med. Men ni fattar. I alla fall Egon, tror jag.

SLUTSATSER
Insåg medan jag satt och skrev att sådana här listor är rätt svåra. Jag tror det är svårt att läsa en sådan här lista och få idéer för hur man själv ska lägga upp det, för alla har så himla olika förutsättningar när det gäller ekonomi, flexibla arbetstider, antal föräldrar, släktingar i närheten, hälsostatus och så vidare. Det är verkligen sant att alla vet vad som är bäst för just deras familj och måste kunna få göra så utan att ifrågasättas. Eller nej, jag ändrar mig. Det är inte okej att pappor inte tar ut någon föräldraledighet, att mammor ses som obetalda serviceinrättningar och så vidare. Men jag inser att mycket av det som funkar bäst för oss kanske inte alls funkar för någon annan. Alla yrken kan inte jobba hemma, alla chefer accepterar det inte. En del har inte släktingar som kan hämta på förskola. För de flesta är det rimligt att båda föräldrarna nattar barnet men har inte varit för oss. Hoppas ni förstår skillnaderna här.

Som personer är jag och Jens väldigt olika. Och vi kompletterar varandra svinbra. På många sätt, de flesta, lever vi inte som några gamla stereotyper av manligt och kvinnligt  och jag tycker vi är fina förebilder för Alva som visar att man kan tycka om och vara bra på precis vad som helst oavsett vad man har mellan benen. Å andra sidan tycker jag ibland att vi är superstereotypa, till exempel i hur jag är familjens ständiga projektledare. Som kommer ihåg och påminner och strukturerar och gör listor och håller koll och så vidare. Men jag har bestämt mig för att det är okej. Jens har flera andra egenskaper som överväger. Han är väldigt, väldigt snäll. Han säger aldrig att han är trött eller att han inte orkar. Han tappar inte tålamodet. Han ställer ALLTID upp för mig och Alva, lagar middag när jag inte orkar vilket är ofta, gör kladdkaka kl 22 för att jag blev så sugen, går upp och leker med Alva så jag får sovmorgon, han tar aldrig sovmorgon. Han har så himla många asbra egenskaper som jag saknar så då kan väl jag ställa upp och vara den där projektledaren även om jag inte alltid vill vara det. Lite enkelt uttryckt sådär. Man får helt enkelt hitta det som funkar bra för ens egen familj. Och personligen tycker jag det funkar asbra för oss. Och då har jag ändå ganska höga krav tror jag. Men är ju gift med en amazing person. Förlåt, svårt att sluta tjata när jag kommer igång om Jens.

Bild från Höga kusten i somras. Här är vi, min familj och jag, som jag tror är ovanligt jämställda i slutändan.

IMG_0772

 

 

 

Kommentera

