TV och andra skärmar

När Jens och Alva var och badade i morse åt jag frukost framför tv:n. Kollade på Nyhetsmorgon och drack flera koppar te. Älskar att se på morgon-tv men gör det cirka aldrig längre. Dels ser man inte tv:n från köket. Rätt avgörande. I vår lägenhet hade vi öppen planlösning och det har vi i och för sig nu med (inga dörrar mellan kök och vardagsrum) men tv:n står så man inte ser och avståndet är för stort för att kunna höra. Så bara där är det lite kört. Man kan ju ta med sig frukosten till soffan som jag gjorde idag men vi vill inte att Alva ska se på tv så det spricker i alla fall.

Har förstått att skärmar är ett hett och känsligt ämne för föräldrar. Alva ser inte på tv, varken program för vuxna eller barn. Tycker inte det finns program som passar så små barn. Vi har gjort undantag för Vinterstudion och naturprogram med djur men ser typ aldrig de programmen ändå. Vinterstudion har vi inte tid att se (saknar) och naturprogrammen tycker jag klipper för snabbt och har för mycket innehåll.

I Thailand började vi med iPad. Tror iPads kan vara superbra läromedel för lite större barn och små barn kan underhållas med enklare appar. Alva har till exempel lärt sig supermånga djur med ett spel vi laddat ner. Kul att se! Tror dock inte ”paddor” kan ersätta annan lek och träning. Till exempel blir jag väldigt förvånad när jag ser äldre barn än Alva som har svårt att lägga ett pussel, om det inte är på paddan. De behöver ju fortfarande träna sin motorik mycket. Alva la de enklaste pusslen som ettåring.

Jag tror inte det är någon fara med en stunds paddtid varje dag. De studier som visar på risker med skärmar har gjorts på barn som sitter framför skärmar mer än två timmar per dag. I torsdags kväll var jag ensam hemma med Alva. Medan jag diskade och plockade undan middagen satt hon med sitt djurspel på paddan. Hade jag alltid varit själv med henne hade jag nog ofta gjort så när jag behövt fixa något. Hon roar sig fortfarande gärna med att tömma våra lådor i skåp i köket. Det kan sysselsätta henne i evigheter. Men jag kände inte för att behöva plocka undan ännu mer stök än jag redan hade att ta hand om. Då är lite padda helt perfekt.

Vad har ni för skärmregler hemma? Om ni har några? Vår enda egentliga regler är inga skärmar när vi äter. För vi tycker det är astrist. I framtiden tror jag att det ofta är enda stunden på dagen vi alla är tillsammans och gör samma sak och då vill jag inte svara i telefon till exempel. Äta är inte bara att bli mätt utan socialt och trevligt för mig. Tänk ändå hur ofta vi äter och fikar när vi umgås, typ alltid?

På flyget hade vi med hörlurar till Alva och paddan. Hemma gillar jag att höra det hon hör. Då kan jag kommentera det hon ser och hör även om jag står och diskar stekpannor.

  

16 reaktioner på ”TV och andra skärmar

  1. Ja du, vi har inte så mycket skärmregler hemma 😉 men vi ser så lite som möjligt på TV ändå. Dock har vi en tv i sovrummet och vaknar några mornar i veckan till nyhetsmorgon vilket jag tycker är mysigt.
    Utan att vara expert tror jag att det är bra att ha en bra balans när det kommer till skärmar och barn. Tror det är bra att de lär sig använda paddor och datorer (det är trots allt vår framtid) men tror även det är nyttigt för barn att inte alltid ha något framför ögonen. Att kunna sitta i en bil och bara titta ut genom rutan och…. tänka.
    Kram

    1. Låter lite moraliserande men håller med, barn idag kan ju typ inte ha tråkigt! De roas och underhålls jämt. Tror det är bra att ha tråkigt, att få hitta på och vara kreativ och hinna tänka efter. Det är inte bara som man säger, det är verkligen sant. Tror jag.

  2. Vi har inga egentliga regler. Mer än att det inte ska bli för mycket. Och för mkt är ju subjektivt i olika situationer. F har lärt sig asmkt med olika appar, att spela spel får han göra så mkt han vill. Det är aldrig problem dock, han spelar aldrig speciellt länge. På tv ser han, och då kollar han ofta en liten stund och springer sen och hämtar leksaker som ”matchar” programmet och leker i vardagsrummet. När han är sjuk så blir det mkt mer padda/tv än annars, vilket jag tror är vanligt.

  3. Olika olika perioder. Försöker att inte moralisera eller döma, så jäkla mycket sånt ändå därute, men ja. Visst finns ett mått av känsla av ”mycket skärm = sämre förälder”. Dock: Ivan har lärt sig så sjukt mkt genom sin iPad – räkna och färger och ord och allt möjligt. De använder iPad i en del av den pedagogiska verksamheten i förskolan också. Tror barn som har svårt för pussel är beroende på att de är olika tidigt utvecklade finmotoriskt snarare än hur mkt padda de får använda. En del ungar drar iväg tidigt motoriskt, en del med andra prylar. Tal tex. Ivan kör fri padd-tid innan fsk men så lite det går efter, men mest för att han har lång sträcka från aktiv till sov-redo så att säga. Helger, sjukdom, semester: massor. Plus en på Egon om att det ändrats en hel del sen han var 1,5.

  4. Lilla på 18 mån har aldrig rört paddan typ. Sett babblarna nån gång vid sjukdom. Stora på 5 år kan sitta timmar vissa dagar, vid sjukdom, bilresor, om vi måste göra något med huset mm. Vissa dagar dock ingenting. Jag gillar Barnkanalen bättre egentligen, där känns det Kvalitetssäkrat för barn. Youtube innehåller mängder av skit……Och nog för att de lär sig av appar, men jag tror inte det är något de inte kan ta igen på sidan av 🙂 stora älskar dock paddan. Och inga skärmar vid maten hos oss heller! Ingen tv i sovrummet, ser inte tv från köket – det finns många fördelar att inte ha så öppen planlösning 🙂

    1. Tycker så många har klagat på Barnkanalen men då kanske jag ska ge det en chans senare:) Alva kan inte klicka runt på Youtube än mer än felklick så hon ser de vi väljer. Med äldre barn kan jag tänka mig att det blir skillnad!

      1. Ja ge det en chans! En del tecknat är såklart inte det bästa man sett, men de sänder också mycket bra! Astrid Lindgren-serier, pyssel/do-it-yourself-program, hur det är att få syskon/börja skolan-program, språk- och matteprogram, spännande serier mm. Vad har du hört för negativt?

  5. Lilla 1,5 år får ganska ofta se ett avsnitt pippi när jag lagar lunch/middag eller behöver städa golvet. Appar har vi inte introducerat än men har inget egentligen mot det, har bara känt att det inte har behövts. Jag gillar att pippi inte har några snabba klipp eller liknande. Mannen har försökt visa henne tecknat men det ratar hon (minns att jag också gjorde det som liten, svårt att känna med en tecknad figur jämfört med en människa för min egen del). Dock hatar jag när hon börjar tjata om pippi så därför försöker jag vara lite restriktiv. Vill inte att hon ska lära sig att tjatgnälla till sig saker, men det kanske är en annan fråga…

    1. Inte hört så mycket men i ”normkritiska” kretsar har det ibland klagats på utbudet vet jag. Emil är ju inte precis normkritiskt, tvärt om, men iaf jag gillar det ändå:)

  6. Vi har aldrig känt behov låta sonen (snart 3) se varken tv eller hålla på med en padda. All vaken tid ägnas till läsa böcker, göra saker ute, leka mm. Känns viktigt vara tillsammans. När vi lagar mat efter förskolan så får han hjälpa till eller titta på. Hittills har vi inte märkt av att han lärt sig mindre än andra i samma ålder. En förskolelärare berättade att de fått anmärkning av kommunen för att de inte hade en padda på förskola! De hade prioriterat vara ute och lära sig saker i naturen. Jag tror att de kommer få tillräckligt med skärmtid när de blir lite större… så medan jag kan styra vill jag vara med min son så skärmfritt som möjligt 🙂

    1. Våra pedagoger har med sig padda ut i skogen. Om barnet hittar ngt ute kan de tillsammans leta fram info om den insekten eller växten t ex. Det tycker jag är en bra kombo. Vill gärna att Alva får vara ute mkt, bor ju där vi bor av en anledning:)

      1. Det är ett bra sätt använda en padda! På vår förskola har de med sig böcker för att slå upp fågeln/insekten/växten med. Ska tipsa dem om att de kan använda båda sätten, kan vara roligt se vilken som är snabbaste sättet att få fram rätt information från. Vi vill också vara ute så mycket som möjligt, älskar det! Dock börjar leksakerna inomhus locka på ett nytt sätt ju äldre han blir, nu kan han vilja vara inne och leka, för ett par månader sen så stod han praktiskt taget varje morgon och ryckte i dörren kl 9 och ville ut….

Kommentera

