1,5-årskontroll på BVC

I dag på morgonen var jag och Alva på hennes 1,5-årskontroll på BVC. Förutom att hon mättes och vägdes fick hon stapla klossar och peka ut olika kroppsdelar. Hon är lång, fortfarande, och kommer väl alltid att vara. 86 cm. Jag tror medellängd i hennes ålder är 82 cm. Och hon väger snart 11 kilo, 10,9 kg, så hon är inte speciellt tung. Fast det tycker jag hon är. Jättetung! De kollade även om fontanellen hade gått ihop och det hade den. Tornet hon byggde blev högt (10 klossar) och hon fick även rita lite. Tydligen har hon ovanligt bra finmotorik. Vår sköterska frågade även om talet och fick höra ganska många ord och djurläten från Alvas repertoar.

Sen åkte jag och lämnade på förskolan och jag hade knappt fått av henne skorna förrän  hon stolpade iväg in till kompisarna. ”Hej då, då går jag då, vi ses i eftermiddag!” hojtade jag bakom. Alva vände sig halvt om och vinkade. Underbart att hon är så trygg och trivs på föris. När jag parkerade bilen och hon såg var vi var log hon brett.

På BVC frågade hon TRE gånger om vi hade några frågor. Jag hade inte med mig en enda. När hon frågade för tredje gången tänkte jag att alla väl säkert har med sig alla möjliga frågor och här sitter jag utan en enda, verkar ju som jag är superoengagerad, men det flyter ju liksom på. Ja hon äter det mesta, hon äter samma mat som vi, ja hon sover, ibland vaknar hon av någon dröm men oftast sover hon gott, ungefär 12 timmar. Ja hon trivs på förskolan. Ja resan gick bra, ingen blev sjuk. Nä, jag har inga frågor.

Nästa koll är tydligen först vid tre år. Det är ju jättelångt kvar! Jag tycker det är så mysigt att gå till BVC så jag kommer verkligen att sakna det.

Nu: Förmiddagsfika

IMG_2049

One thought on “1,5-årskontroll på BVC

  1. Oj är det inga fler ordinarie koller förrän vid 3 år? Vi har 1,5-årskoll 29/2 men vi har order från allergiläkaren att längd och vikt ska kollas varannan månad så vi lär fortsätta hänga på bvc under våren. Min lilla plutt har bara precis kravlat sig över 9 kg. Det positiva med det är att vi slipper ta ut vagnen när vi ska till förskolan eller bvc, det är bara att ta henne på armen 😀

    Vad skönt att allt funkar så bra och att maten inte är ett problem längre!

Kommentera

