På svensk mark

Vi är hemma! När vi hade varit i Thailand en vecka trodde jag aldrig att jag skulle vilja åka hem. Men när det hade gått två veckor var det liksom dags. Det var bara vädret jag stålsatte mig mot, men väl hemma var det inte så hemskt som jag föreställt mig.

Vi checkade in på hotellet (bästa grejen med Ving typ!) så på flygplatsen var det bara att ta det lugnt. Vi stegade iväg till terminalen bredvid och Thai Airways egen restaurang. Utifrån ser det ut som en lounge typ och jag tror inte så många hittar dit. Det var alldeles stilla och lugnt jämfört med flygplatslarmet utanför. Där åt vi lunch innan vi gick till vår gate. Alva uppförde sig exemplariskt och sa inte pip på hela tiden. Jag var oerhört nöjd över min förmåga för planering och förberedelse.

Vårt flyg lyfte klockan ett och först då slog det oss att Alva brukar sova runt 12 och hur ska vi få henne att sova i det här? Tända lampor, dryckesvagnar, filmer, folk i gångarna. Det gjorde hon inte heller. Istället storgrät hon och gallskrek. Så mycket för den planeringen alltså. Jag tror allt hade gått så himla bra sedan vi lämnade Sverige så nu hade jag liksom slappnat av och tänkt ”nu ska vi bara hem.” Det var vidrigt. Aldrig sett mitt barn så här. Hon skrek inte ens som spädbarn. Ja det är helt sant. Så detta var snarast en CHOCK. Vad gör man?

Jag trodde jag skulle ha ångest för att vi störde så mycket men jag brydde mig noll om alla andra, led bara med Alva. Och alla var bara gulliga faktiskt och flera erbjöd allt från Alvedon till leksaker. Till slut, efter några timmar, somnade hon i Jens knä och sov ett par timmar. Sen var hon glad ett bra tag men sen blev hon lika trött igen såklart. Vi landade 01 på natten Thailändsk tid. Scenariot upprepade sig. Till slut däckade hon vid bagagebandet och sov till klockan 05 nästa dag. Alltså nio timmar för den som inte vet tidsskillnaden i Thailand. 

Nu tror jag hon är på rätt bana igen. Hon sov tre timmar mitt på dagen igår (ljuva tider för trötta föräldrar) och somnade som vanligt vid åtta. Förstår att intresseklubben skriver så pennan glöder om sömnstatusen.

Jetlaggad verkar bara jag vara nu. Jag vaknade klockan fem och ligger här och glor. Har ont i huvudet och mår lite illa, jetlag och bakfyllor har mycket gemensamt. En lördag strax efter 05. Funderar på att kliva upp och baka bröd tills de andra vaknar. Moderligt och så.

Senare idag ska vi iväg och… bada! Alva har Plask och Lek på lördagar 9.30 i vår. På’t igen alltså.

  

Kommentera

