Resan till Thailand

Alltså det är så drömmigt här! Idag har jag verkligen och äntligen kommit in i semesterlunken. Men först måste jag berätta om hur vi kom hit, med flyg såklart. Men hur är det att resa med barn egentligen? Inte så svårt som jag trodde.
Några tips:

Packa egen (barn)mat som kan ätas kall.

Packa något för barnet att tugga på om du är förbi amningstiden.

Packa ombyten.

Packa våtservetter även om du inte använder det annars (utan pappersservetter och vatten).

Packa en iPad. Tar med det tipset trots att vi bara använde vår en kort stund, men vi flög på natten.

Packa tofflor/mockasiner.

Packa ngt barnet kan dricka ur om det inte kan halsa ur flaska så kan du alltid ge vatten när du själv vill.

Min pappa körde oss till Arlanda och droppade av oss utanför terminalen. Flygresan gick förvånansvärt smidigt. Vi åt en tidig middag på Max Arlanda (bra val för vi fick middag på flyget skitsent). Där hade de micro som vi själva kunde värma Alvas mat i och många barnstolar. Hundra poäng! Sen bytte vi blöja och diskade av haklappen på en handikappstoalett där hela bagagevagnen rymdes (två väskor a 7 kg plus skötväska). Sen gick vi till gaten och då var det dags att gå på. Vi hade grymma platser med extra benutrymme precis bakom Royal Class (upptjackad turistklass) som innebar att alla våra prylar rymdes framför oss på golvet och jag kunde dessutom stå på min egen plats och hänga med Alva och Jens. Ja jag stod hela resan minus start, landning och måltider. Resan tog 11 timmar. Det går bra att applådera. Alva sken som en sol och flirtade med de betydligt äldre barnen bakom oss som glatt lånade ut leksaker till oss. So far rena drömresan. På vägen upp i luften fick hon en banan förresten och hon verkade slippa lock för öronen i och med tuggandet. Tips tips som sagt. Vi hade russin också men de åts upp först i Thailand.

Jens gick senare för byta blöja och sätta på pyjamas. Sen skulle vi servera ”kvällsdryck” (ersättning) och lagom till dess skulle de förhoppningsvis släcka ner i kabinen. Vår plan var att efterlikna kvällsrutinen hemma minus tandborstning efter flaskan och hjälpa Alva känna att det var sovdags. 

Visserligen var kön till toaletterna lång men de kom liksom aldrig tillbaka. Tiden gick och gick. Till slut kom de. Alva hade bajsat sin hittills enormaste bajsblöja i sitt 1,5-åriga liv. Det hade varit lika mycket bajs på hennes byxor som i själva blöjan. Jens tröja hade även den fått sin beskärda del. Och detta skulle alltså Jens ensam ta om hand om på en pytteliten flygplanstoalett med ett barn som vill fara runt och med en liten fånig kran som spolar kallt vatten i tre sekunder åt gången och sen kräver omstart. Men det gjorde han såklart. Jens är min idol. Byxorna och blöjorna var förpackade i varsin plastpåse. Jens ulltröja är nu handtvättad och Alvas byxor har varit inlämnade på tvätt (för 7 kr!) och stinker av ca 11 liter sköljmedel.

Alva somnade i alla fall. De släckte lagom tills vi var klara med vår procedur och kort därefter somnade hon i Jens knä. Bara sådär. In med tummen och ner med ögonlocken. Underbara lilla barn! Jag stod där liksom i chock över resans smidighet.

Jag stod upp större delen av resan som sagt. Det var väldigt jobbigt. Jag var såklart rejält trött eftersom vi flög på natten och dessutom var det tungt för bäckenet som bara ville ligga ner. Men absolut inte sitta. Sista timmarna var en plåga. (Vi landade 04:45 svensk tid). Jag lyssnade på ljudbok och skrev stora delar av det här inlägget under natten. Och åt bovetemuffins med blåbär. Mia Skäringer läste sin egen bok Dyngkåt och hur helig som helst. Mia var ett bra sällskap, en bekant röst och en person jag älskar. Men boken var väl sådär. Kanske för att jag redan hört det mesta. Men det var lagom enkelt att hålla sig vaken och stående med. Men hennes tv- och radioprogram är bättre. För att inte tala om henne på scen. Senast såg jag henne på Cirkus med Avig Maria. Så sjukt bra! Egentligen gillar jag inte ljudböcker alls. Jag vill läsa själv, med min röst, i mitt tempo och så vidare. Ljudböcker har för mig alltid varit något som känts som något för folk som egentligen inte riktigt kan läsa… Men ståendes på ett mörkt flygplan var det perfekt.

Jag fick även mycket tid till att titta på och beundra mitt barn. Henne har jag fött. Det här har jag och Jens gjort. Herregud vad jag älskar dom. Jag detaljstuderade varenda millimeter av Alva och fotade min sovande ängel ur alla möjliga vinklar. Så otroligt himla fantastisk. 

Klockan tre väcktes vi för frukost (?) vilket jag var rätt nöjd med ändå i och med åter sällskap och underhållning. Men jag tyckte synd om Alva. Som visade sig vara jätteglad och så åt hon tre frallor, en miniost och en gröt på tub. Jahopp.

Sen landade vi och våra väskor var nästan först och sen satte vi oss på transfern och jag och Alva somnade och en timma senare var vi på hotellet. Någon annan bar våra väskor och vi gick till vårt rum. Sen bytte vi om och sen badade vi!

Kunde inte drömma om att det var så smidigt att resa med ett litet barn. Men sådär, från och med nu ska jag bara blogga om värme, godaste thaimaten, att bada i havet, bananshakes och soluppgångar på stranden. Det är vi mitt i nu. Hej!

  

One thought on “Resan till Thailand

Kommentera

