Vassa föremål av Gillian Flynn

Igår kväll läste jag ut sjuhuukt bra Vassa förmål, Gillian Flynns debutroman. Jag har tidigare bara läst hennes Mörka platser. Den var bra men den här var bättre! Kritikerna har gett hennes uppföljare bäst kritik men jag håller inte med.

Den medelmåttiga kriminalreportern Camille Preaker återvänder till sin hemstad (en stad vars demografi kan utläsas ur beskrivningen av de få verksamheterna som bedrivs i stadens köpcentrum: ”solarium, vapenhandel, tygaffär”) för att rapportera om en misstänkt seriemördare. Två flickor har under de senaste nio månaderna hittats döda, med alla sina tänder utdragna.

Återkomsten till det lilla Wind Gap, Missouri, är allt annat än angenäm, då Camilles dysfunktionella familj visar sig ha blivit etter värre under de år hon hållit sig borta.

Vassa föremål är en psykologisk thriller av rang. Den var spännande från första sidan och jag riktigt längtade efter den varje kväll – min lässtund på dygnet. Ganska tidigt tyckte jag det märktes vartåt det barkade, utan att säga för mycket. Men det var liksom aldrig uttalat. Bara jäkligt creepy och obehagligt. Men beroendeframkallande.

Vill du läsa en supervass deckare så läs Vassa föremål!

Här kan du läsa om de andra böckerna jag läst under 2016.

Kommentera

