Man ska sluta (eller ta en paus) när det är som roligast

Tror att jag har börjat vänja mig vid att ha mitt barn på förskola lite grann. Eller så lurar jag bara mig själv för att vi snart ska vara lediga i flera veckor tillsammans. Jag har aldrig tyckt att förskolan i sig har varit jobbigt eftersom jag älskar vår, Alvas, förskola och känner superförtroende för personalen där. De är snälla, lugna, trygga och kunniga. Dessutom är de supersynkade med varandra och ett grymt team. De har en enorm energi och gör fantastiska saker med barnen. Lokalerna är ljusa och fina och de har en stor gård med skogen som granne. Men för mig är pedagogerna absolut viktigast.

Hur som helst var det ganska svårt tyckte jag att vänja mig vid att vara ifrån Alva så mycket. Jag var i princip föräldraledig ett helt år minus lite deltidsjobbande och några ynka heltidsveckor. Men sen hade jag och Jens långledigt ihop hela sommaren och en bit in på hösten och jag var så himla inkörd på att vara med min familj. Och plötsligt började jag jobba, mycket, i alla fall 37,5 h per vecka. Men jag tror jag har vant mig nu.

Det är kul att jobba. Och skönt. Det är helt klart mer påfrestande och utmanande att vara ”ledig” med barn. Det är snarare på jobbet jag är ledig på något uppochnervänt sätt. Plus att man får använda huvudet, vara kreativ på ett helt annat sätt och faktiskt ha egentid. Alla föräldrar som jobbar fattar. Men helst skulle jag komma hem liiite tidigare. Varje dag. Inte bara vissa dagar i veckan. Men jag tycker vårt upplägg är fint i det stora hela.

Och Alva trivs på sin förskola. Hon sträcker armarna mot pedagogerna när vi kommer och enligt dem är hon en riktig solstråle om dagarna som skrattar och leker. Både i tisdags och onsdags (hennes förisdagar än så länge) sov hon gott i nästan 2 h och åt dubbla portioner till lunch, och mycket mellis. Den uppdateringen är så jäkla underbar att få komma hem till efter en rolig arbetsdag. Vi lagar mat och sen ligger vi i soffan och läser böcker. Eller leker med Totti, eller Duplo eller något annat mysigt. Har jobbat hemma en dag den här veckan och kunnat vara hemma tidigt ytterligare en dag. Älskar det. Ett perfekt upplägg mellan jobb och familj där alla verkar trivas.

Men nu ska vi vara lediga! I tre veckor. TRE! Min semester börjar om en timma. EN! Det känns som att vi tar paus mitt i det roliga, i något som alla trivs med. Det blir fint att komma tillbaka till tror jag. Efter vår resa börjar Jens jobba lite mer och någon gång i mars är vi båda uppe i heltid igen. Vi får väl se hur jag gillar läget då. Som tur är får man ju jobba lite mindre om man vill när man är förälder. Sverige, så himla bra land. Jag tror vi kanske också kommer göra så.

Nedan, det bästa med 1,5-åringar. Att man kan ligga och mysa ihop i soffan och läsa böcker ihop på kvällarna! Har en riktig liten gosegris till barn. Delar gärna ut pussar och kramar. Älskar det.

jagochA

 

Kommentera

