Det här med dåligt väder eller dåliga kläder

Okej, nu är det många som fryser. Det är KALLT ute. Jag vet. På Färingsö i morse var det tysta minus 17 grader. Har ni tänkt på hur tyst det blir när det är snö och kallt ute? Det är som att kylan äter upp all ljud. Särskilt tyst var det när jag gick hemifrån strax innan kl 07. Såg inte ens något rådjur. Här om kvällen stod jag och Jens och borstade tänderna och tittade ut genom badrumsfönstret när två rådjur kom trippandes ner från skogen. De gick raka vägen till grannen och deras vintergröna häck. Snart nerbetad…

Har vid några tillfällen tipsat om hur man bäst klar sina barn när det är kallt ute. (Ull och lager på lager enkelt sammanfattat. Skippa fleece och polyester. Tjocka skosulor). Men hur klär man sig som vuxen? Tja principen är i princip densamma och det känns ju ganska självklart men att döma av hur folk har sett ut på vägen till jobbet börjar jag fundera om de inte tittade på termometern i morse eller bara inte har koll? Så lite och tunna kläder många har!

I dag på kontoret har jag helt vanliga kläder. Byxor, tröja, nylonstrumpor och inneskor. Både min tröja och mitt linne är dock i ull eftersom jag är en vähääldigt frusen person. På vägen hit var jag dock ordentligt rustad. Tjock och varm vinterjacka som går över rumpan. Vinterskor från Kavat i skinn och fodrade med ull. Hade dessutom en extra ullsula i och tjocka ullstrumpor. Jag är varm om fötterna. På händerna har jag tummvantar i skinn med ullfoder från Hestra. Så jäkla varma! Älskar dom. Älskar Hestra över lag. Min jättestora halsduk och mössa är också i ull, från Gant av alla märken! Så jag gör som knoddarna, ser till att händer, fötter och huvud är varma, att skosulorna är tjocka och så föredrar jag ull före alla andra material, oslagbart. Inget av mina plagg kliar för övrigt!

jag

Kommentera

