Beckomberga, ode till min familj av Sara Stridsberg

Nyss läste jag klart Sara Stridsbergs roman Ode till min familj. ”Klart” inte ”ut” så jag vet egentligen inte om den kan räknas till en av 2016 års böcker. Boken belönades med Augustpriset 2014. Det var inte en bok jag tyckte om. Jag blev inte fängslad utan bara rastlös och uttråkad vilket jag närmast skäms för att skriva, som att jag inte klarar av att läsa en sån här bok.

Boken är en roman om mentalsjukhuset Beckomberga och dess historia. Bland karaktärerna finns framför allt Jackie och hennes pappa Jim som är intagen på det dåvarande mentalsjukhuset. Jackie lever stora delar av sitt liv där när hon hälsar på sin pappa och har egentligen inga egna vänner utanför sjukhuset. Det är en roman om både livet och döden, om att varken vilja leva eller dö. Stridsberg lyckas verkligen fånga en sinnesstämning som varken är svart eller vit, bara mjölkvit och grå. Och det var nog därför jag gav upp med läsandet, för känslan av hopplöshet.

Stridsberg har ju egentligen ett fantastiskt språk. Hon är en naturlyriker med poetiska skildringar av naturen som jag i vanliga fall älskar, men inte den här gången.

Therese Eriksson skrev i Svd ”Det är alltid förenat med obehag att läsa Sara Stridsberg, så också med ”Beckomberga. Och det beror inte på att hon skriver om obehagliga saker: våld, övergrepp, självmord, sinnessjukdom, ångest. Det är hur hon försätter läsaren i en stämning, hur hon vaggar in mig i denna bubbla, där gränserna mellan normalitet och vansinne rubbas eller helt kastas om.”

Av mig får boken en 2:a. Men att så effektivt kunna skapa en så övergripande stämning och känsla är egentligen värt ett mycket högre betyg.

beckomberga

 

Kommentera

