2015 – nyårsafton och en lista

Vi firade in det nya året med två av våra bästa vänner och deras lilla knodd som snart är tre månader och makalöst söt (inte sett sötare bebis förutom min egen – annars är ju bebisar sällan söta, erkänn). De kom ut till ön tidigt och jag och Sanna började med en ganska lång promenad medan våra äkta hälfter var kvar inne och bakade. Det blev till slut trerätters och vid halv nio somnade Alva. Jens lyckades lägga till ljudet av de första raketerna och sen sov hon hela natten. Konceptet heter walk in closet. Där stod hennes säng i natt. Vi vuxna skålade i champagne klockan tolv och satt uppe och spelade spel. Så bra! Nu har jag och Jens nyårsdagsbrunchat med hemgjord granola och croissanter.

Och nu kommer min årslista som jag från början tror är Underbara Claras men som jag undrar om inte Inifrån och ut har modifierat lite? Är trött. Kan ha helt fel.

1. Hände något/gjorde du något i år som aldrig hänt förut? Jag åkte längdskidor med en sju-månaders i pulka bakom. Jag skolade in ett barn på dagis. Jag vandrade längs med Höga kusten. Jag gick en trädgårdskurs. Jag var hundägare ett tag. Inget som låter revolutionerande när jag skriver det men året har präglats, såklart, av att vara förälder vilket ger nya erfarenheter varje dag. Svårt att välja ut och lyfta fram.
2. Höll du dina nyårslöften?

Jag hade inga nyårslöften. Tror aldrig jag haft.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja herregud, folk föder barn på löpande band. De flesta kom under hösten. Så himla kul!

4. Dog någon som stod dig nära?

Nej. Men en av mina bästa vänners nära vän dog vilket påverkade alla i vänskapskretsen. Begravningen var tung. Jag påmindes mycket om livet och det jag har. Grät fast jag inte trodde jag skulle det.

5. Vilka länder besökte du? 

Sverige! Jag tror på allvar att det är första gången i mitt 34-åriga liv jag inte varit utomlands under ett år. Nyss var jag i USA tre gånger på ett år osv. Har rest massor. Därför har jag inte ens tänkt på att jag inte åkt någonstans nu. Är nöjd med Färingsö.

6. Är det något du saknar år 2015 som du vill ha år 2016?

Tuff träning!!! Eller i alla fall cykling, löpning, skidåkning, ridning, frivändningar, volleyboll, skridskor. Kom igen bäckenet, kämpa!

7. Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?

Jag tror inte jag kommer minnas ett särskilt datum även om jag kommer minnas flera händelser i världen. På det privata planet kommer jag att minnas hela vår långa sommar ihop. Min bästa sommar någonsin tror jag TROTS bäcken (ha!). Vi var lediga tillsammans från midsommar till mitten av september. Närmare tre månader alltså. Sov, badade, grillade och jobbade hårt på tomten. Och bra blev det!

8. Vad var din största framgång 2015?

Att jag sökte och fick ett nytt jobb och en roll jag inte haft tidigare.

9. Största misstaget?
Att köpa en hundvalp. Vi hade läst på och tänkt massor men det var bara att erkänna att det inte räckte. Hundvalp var icke vår grej, särskilt inte med en 8-månaders hemma.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?

Jag har varit förkyld någon gång. Och så har jag ju mitt bäcken…

11. Bästa köpen! 

Vår katt Totti. 500 pix.

12. Vad spenderade du mest pengar på?

Barnet, huset och bilen. Utan inbördes ordning.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?

Alva och Jens. De är meningen med livet. Mera konkret blev jag riktigt glad när jag fick mitt nya jobb. Och att Alvas allra första kalas blev så otroligt lyckat på alla sätt. En underbar dag med värme och strålande sol.

14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2015?
Åh vad tråkigt svar, kan inte komma på en enda! Inte för just 2015. 

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Både gladare och ledsnare. 2015 har varit ett tufft år på flera sätt. Jag har gråtit massor och längtat både bakåt och framåt. Samtidigt har det varit många underbara dagar och mycket glädje. Det har varit ett år som varit väldigt mycket upp och ner. Har haft både mina värsta och bästa dagar det här året.

16. Vad önskar du att du gjort mer?

Träffat mina vänner. Tränat. Men det sista är inte mitt eget fel utan bara som det är. Annars är jag generellt väldigt bra på att genomföra sånt jag vill.

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Fällt tårar över mitt bäcken. Det gav inte ett skit. Men jag behövde väl göra det också på något sätt. 

18. Hur tillbringade du julen 2015?
Hemma i vårt hus med båda våra familjer. Vi var massor med folk, det var jättevarmt och vi åt jättemycket mat och öppnade jättemånga paket.

19. Blev du kär i år?

Jag var redan dödsförälskad i Alva och Jens.

20. Favoritprogram på TV?

När jag slutade amma på kvällagna började jag se på tv igen. Kollade plötsligt massor. Idol, På spåret, Bron, Modus, Homeland, Bonde söker fru, Mammon, Happy Valley, Bloomingville. Förutom allt på Play och Netflix. Bästa serie: The Fall!!!

21. Bästa boken du läst i år?

Har ingen bra koll på allt jag läst men De förklädda kvinnorna i Kabul av Jenny Nordberg var jättebra! Och så klart sista delen i Margareta Sandbergs triologi Liv till varje pris.

22. Största musikaliska upptäckten?

Ingen. Alltså lyssnade på flera bra, för mig nya artister. Men musikalisk upptäckt låter som ”jag hörde klassisk musik för första gången.”

23. Något du önskade dig och fick?

En plats på ett profilboende för min mamma med en neurologisk sjukdom. Äntligen! Tacksamheten.

24. Något du önskade dig men inte fick?

Ett bäcken som fungerar som vanligt.

25. Vad gjorde du på din födelsedag 2015?

Satt i en bil på väg till Sälen större delen av dagen.

26. Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?

Det var det här med bäckenet. En enda sak, så stor påverkan, så avgörande.

27. Vad fick dig att må bra?
Min familj.

28. Vad minns du tydligast ur nyhetsflödet det här året?

Flyktingar i båtar på medelhavet. Blöta och rädda barn. Döda barn på stränder. Storgrät under Svt:s årskrönika och sammanfattningen av Syrien. Fruktansvärda bilder. Värre än allt annat. De flyr från samma saker vi är rädda för men de får inte komma hit.

29. De bästa nya människorna du träffade? 

Mina vänners nyfödda barn. Mina nya kollegor. 

30. Vad har du för nyårslöften inför 2015?

I vanlig ordning inga. Men jag ska vara snäll mot mig själv, fortsätta uppskatta det jag har, göra varje dag speciell på något sätt, tro på mig själv, alltid kämpa på och inte lägga tid på dem eller det som tar mer energi än det ger.

  
 

Kommentera

