Domaren av Ian McEwan

Under 2016 tänkte jag påbörja en ny tradition i bloggen, att skriva något om varje bok jag läser. Idén fick jag från Erika kan berika som gjorde samma sak under 2015. Lite press sätter det förstås, framför allt på att läsa men också på att komma med någon bra reflektion. Jag tänkte ändå hålla det prestigelöst och mest se det som något roligt och ett tillfälle att tipsa om böcker. Jag vill ju läsa, jag ska bara ha tid och ork också.

Jag läser det mesta. Men förr läste jag oftare för att just läsa. Nu läser jag oftast som underhållning så att säga. Jag läser inte de allra svårtuggaste tegelstenarna och inte heller chicklit. Och inte Camilla Läckberg. Men allt där emellan. Jag har alltid tyckt mycket om deckare men läser numera ofta annat också. Några favoritförfattare utan inbördes ordning: Margareta Sandberg, Hanne Viebeke-Holst, Douglas Kennedy, Jo Nesbo, Elizabeth George, Denise Mina, Minette Walters, Doris Lessing, Majgull Axelsson, Karin Alvtegen. Och jättemånga fler egentligen. Verkar gilla kvinnliga författare dock.

Min första bok att recensera är Domaren av Ian McEwan. Det är egentligen några dagar kvar på 2015 men jag var så inställd på att läsa klart den först efter nyår så nu blir den min första med en smygstart.

Boken handlar om den medelålders domaren Fiona Maye och två stora val eller fall som hon ställs inför, ett privat och ett i jobbet. En cancersjuk 17-åring behöver blodtransfusioner om man ska kunna behandla hans leukemi. Pojken är Jehovas Vittne, så hans religion förbjuder honom att ta emot blod. Nu har sjukhuset begärt att få behandla honom mot hans vilja och Fiona Maye ska avgöra saken. Samtidigt är hennes man otrogen men ångrar sig och vill bygga upp deras äktenskap igen.

Jag tyckte att boken gav läsaren mycket att fundera över när det gäller sin egen moraliska kompass. Karaktärerna var skickligt beskrivna och jag kom på mig själv med att tänka ut olika scenarion och tro mig veta vad Fiona hade sagt eller gjort. Dessutom var huvudpersonen komplex på ett trovärdigt sätt, komplex som jag tror att de flesta av oss i någon mening är och det gjorde att jag tyckte om henne. Med små medel fick författaren mig att fundera över stora frågor.

Boken var ofta spännande och riktigt uppslukande men tappade lite mot slutet tyckte jag. Det håller inte riktigt ihop tycker jag utan att säga för mycket. Den får en svag fyra av fem möjliga av mig vilket betyder att jag absolut rekommenderar den.

  

En reaktion på ”Domaren av Ian McEwan

Kommentera

