Tröttheten

Jag tänker tillbaka på andra jular men kan inte minnas att jag någonsin varit såhär TRÖTT! Jag har alltid påverkats mycket av mörkret. Det liksom gräver sig in och gör ögonlocken tunga och även om jag anstränger mig är det som att det inte går att öppna ögonen fullt. Och även om jag lyckas är det lika mörkt.

Men tidigare jular minns jag en massa tid till träning och allmän ledighetsfeeling. Ledig. Semester. Aktivitet. Vila. Energi. Har ofta varit hemma men även i fjällen och i Alperna och för två år sedan i Kenya.  Den här julen är jag hemma och är endast trött. Har nog aldrig ätit såhär mycket godis eller sovit så mycket i soffan. Jag hoppas verkligen jag kommer ut piggare till nästa år.

Juldagen igår kändes som en enda lång och välbehövlig målgång. Eller crash. I soffan där jag gjorde just ingenting kändes det som att hela höstern och första delen av vintern bara varit ett enda långt upplopp till denna juldag. Plötsligt var att göra-listan tom. 

Under hösten har jag börjat ett nytt jobb och min mamma har varit och är sjuk och har behövt mycket hjälp. Det har varit månader av helvete rent ut sagt att kriga mot kommunen men till slut fick vi rätt. Efter att jag engagerat media. Det här ska jag skriva ordentligt om någon gång. Innan jul hjälpte vi henne att flytta – äntligen. Och så är jag förälder till en snart 1,5-åring. Det kanske inte är så konstigt att jag är trött ändå? Det känns bara som att jag alltid är tröttare och orkar mindre än alla andra.

Idag gick vi ut i skogen en stund. Jag kände att vi verkligen måste ta oss för något när vi vaknade så efter frukost jagade jag ut alla i underställ och varma kläder. Solen sken ju dessutom! Hade hoppats få se några djur men Alva var glad över de två hundar vi mötte. När hon sov senare mätte och planerade jag och Jens lite här hemma. Vi behöver bland annat en riktig garderob till Alva och inte bara en byrå och jag vill ändra några saker i hallen. Helst vill jag ha ett gammalt Jugendskåp till Alva. Så jag sitter och spanar bland olika auktionssidor.

Sen har det inte hänt så mycket mer. Vi har lekt med Alvas tågbana och lagt lite pussel. Hon är så jäkla skicklig! Jag blir riktigt imponerad. Och jag somnade en stund mitt i allt i vanlig ordning. Nu har jag klickat hem lite snälla städprodukter vi använder förutom diskmedel och såpa och kikat på lite appar/spel/filmer som jag laddat ner till Alva när vi ska till Thailand. Hennes upplevelse med iPaden hittills sträcker sig inte längre än till Babblarna än (som hon älskar). Har ni tips på underhållning till en 1,5-åring så snälla tipsa!

Nu ska jag koka te och invänta att Jens kommer ner från Alvas sovrum. En timma vuxentid vore ju fint att orka med!

  

8 thoughts on “Tröttheten

  1. När vi flög 6h med 1.5 åring (sov inget på den resan), så underhöll vi med böcker, hade en lekpåse med smådjur, bilar , klossar etc. Spännande att kika o se vad som gömde sig i tygpåsen. Playdoolera kan vara kul. Vi har själva valt att inte använda skärmar till underhållning överhuvudtaget, det kommer tidigast introduceras vid 3 år. Resan gick jättbra, nöjd o glad hela resan o charmade alla runt om 🙂

    1. Ja alltså vi kommer såklart inte bara att använda paddan som underhållning (men vill man det tycker jag det är upp till var och en). Alva älskar böcker så jag gissar att vi framför allt kommer att läsa en hel del. Jag tycker det finns många nackdelar med för mycket skärmtid för både stora och små, men på en flygresa känns det som en toppengrej. Vad är det för magisk gräns vid just tre år?

  2. När vi skaffade barnförsäkring, så fick vi infomail då och då, bla denna länk
    http://www.tryggabarn.nu/4-ar/barns-utveckling/barn-och-tv-tittande
    Då läste vi lite mer om ämnet, och kom fram till att före 3 år kändes det onödigt med skärmtid. Vi känner knappt någon som varit lika noga som vi med att låta bli skärmtid, men lustigt nog är vår 2åring inte ens intresserad. Trots kusinen sitter och blänger på tecknat så slänger dottern bara en blick och fortsätter leka. Vilket kan kännas både bra och dåligt ibland. Om man någon gång verkligen behöver lite avlossning så kan vi inte förlita oss på tv/plattan. Men jag tycker också det är helt upp till föräldrar själv att bestämma.
    Men ville bara säga att även en lång flygresa går hyfsat lätt att underhålla ändå, det känns som en lång tid, men med några måltider, sömn och lite lek så är man snabbt framme. Låter underbart att åka bort!

    1. Jag har läst mycket om barn och skärmar – ett ständigt aktuellt ämne. Men det senaste jag läste var att skärmskräcken är överdriven och att små barn inte påverkats så negativt som man tidigare trott. Att vi undviker paddan beror snarare på hälsoskäl, att elektronik innehåller farliga flamskyddsmedel etc. Sen är vi ofta två vuxna och därför har en oftast tid att vara och leka med Alva, läsa för henne osv. Men är man ensamstående eller har flera barn tror jag inte lite padda är fel. Och inte heller på en 12-timmars resa till Thailand när man läst alla böcker och lekt med alla leksaker. Alva blir väldigt uppslukad av padda och mobil. Jag gillar det inte riktigt till vardags, vet egentligen inte varför, men på en flygresa känns det snarare skönt!

Kommentera

