Jul

Igår var det julafton och vad som kändes som Alvas första jul. Vi fyllde vårt hus med våra familjer och åt saffranskaka med vispad grädde och lingon som är himmelskt god, drack glögg, bytte klappar, spelade spel och åt såklart väldigt mycket och väldigt god julmat och godis som vi lagade tillsammans. Min bror var övertygande tomte från Nordpolen med stor mage och ichias. Hade ingen aning om att han besatt sådana skådespelartalanger. Jag hjälpte honom med tomtekostymen i tvättstugan och höll på att dö av skratt när han hissade upp de något korta men väldigt breda byxorna. Alva tittade nyfiket på medan han delade ut klappar. Hon blev varken rädd eller ledsen för tomten till skillnad från hennes betydligt mesigare tremänningar. Obs skämt. Men njöt i hemlighet av att småpojkarna blev ledsna medan tjejen var tuff och framåt, normbrytande utan att ha någon aning om det själva.  Vi fick en väldigt drömmig julafton med alla våra närmaste och käraste samlade. Kände mig hemskt lyckligt lottad som får fira så himla fint och ha det så himla bra.

Sen säger jag som Schmarro att “hoppas ni också hade det otroligt bra. Och tog det lugnt med stressen och konsumtionen och delade på hushållsarbetet.” Själva bakade och lagade vi inte mer än vi orkade, gav bort både nytt och begagnat och delade någorlunda rättvist på hushållsarbetet. Dock var jag och Jens uppe till nästan midnatt och städade efteråt. Jag stod inte ut med tanken att komma ner till disk och pepparkakssmulor på golvet på juldagsmorgon, paketsnören lite överallt och överanvända handdukar i badrummen som aldrig hann torka mellan varven ni vet. Så vi dammsög, slängde sopor  och körde flera maskiner disk.  Och plockade i ordning exakt allt. Skänkte en tanke till dåtidens hemmafruar och även många mammor och fruar än idag som gör precis allting själva. Fy fan. Jag var trött i exakt hela kroppen när jag somnade.

Jag hoppas även att alla barn fick en vit jul. Vit för mig betyder inga vuxna som blev märkbart påverkade av någon alkohol. Är det så himla hemskt? Tydligen oerhört provocerande för vissa människor att döma av vissa debattartiklar i alla fall.Komma med något dravel om att det är att skuldbelägga föräldrar att inte låta dem bli packade. Som att vara förälder är en rättighet och inte ett privilegium. Men läs vad Malin Wollin skriver istället. Och vad Hej hej vardag skriver. Jag tycker som dem!

En vit jul får gärna ha snö också förstås, men det fick vi vara utan i år. Vi som bland annat gav Alva en pulka!

DSC_7883

Idag är det juldagen och vi gör absolut ingenting. Jag har tvättat en maskin, läst en halv bok och ätit stora delar av en Alladinask. Är världens tråkigaste förälder. Imorn måste vi gå ut eller åka iväg eller träffa några eller göra något. Bara föräldrar tror jag vet vad man menar när man säger att man är för trött för att bara vara hemma. Hade helst åkt iväg och badat men tvivlar på att något badställe är öppet på annandagen.

Hej så länge och god fortsättning till er allihopa! Om någon fortfarande läser den här mediokert uppdaterade bloggen.

Kommentera

