Det här med att städa

Städning känns som ett sånt där ständigt återkommande ämne för debatt. Antagligen för att alla måste städa (eller låta någon annan städa) nån gång. Städning återkommer osvsett en gillar det eller inte.

(Det här blogginlägget skrev jag egentligen för hundra år sedan. Eller nån gång i höstas så alla hänvisningar och länkar är lika gamla. Om ni undrar).

Mest hör jag röster som inte vill städa. Röster som tycker det finns viktigare i livet och som är trötta på bloggar och tidningar om heminredning. Är ni med i gruppen Family living – the true story på Facebook? Jag är det. Jag är det endast för att förfasas och liksom njuta av att jag aldrig, aldrig, aldrig kommer ha det sådär. Jag älskar att ha det välstädat, undanplockat och rent. Jag avskyr brödsmulor och grus på golvet, flammiga duschväggar, tandkräm i handfatet och kanske värst – matrester i diskhon. De flesta skulle nog avlida om de såg min definition av att ”plocka undan i köket”, men jag trivs ju och tycker det är värre att inte göra just det jag gör.

Idag skrev en bekant på Facebook just det där om hur hon (ja en hon – män debatterar inte städning, har ni tänkt på det?) är trött på städ- och stylinghetsen och jättemånga höll (såklart) med. Utom jag som skrev en väldigt, väldigt kort variant av det här inlägget som kommentar.

Jag känner alltid att det inte är okej att vara som jag. Jag ska slappna av och prioritera andra saker och låta det vara. Inte stressas av städning. Jag stressas inte av städning! 1) Jag stökar inte ner (när jag är klar med något tar jag undan det 2) Vi har städhjälp (väldigt lyxigt och det är många som inte har den möjligheten 3) Jag tycker det är skönt att gå ett varv på kvällen och fixa i ordning det jag vill. Kan jag inte bara få göra det? Det är inte jobbigt. Jag tycker om det. Och trots punkt 2 skulle jag inte säga att det är avgörande för hur det ser ut hemma hos oss.

Hanna Rosell skriver såhär i sin blogg idag ”Jag bryr mig inte så mycket när folk har perfekta hem i bloggar, det är en kombination av talang för struktur, intresse och hårt jobb.” Exakt. Och jag råkar besitta en enorm jäkla talang för ordning och struktur (fråga min man eller mina kollegor). Hårt jobb är nog en definitionsfråga. Jag städar hellre tio min per kväll än flera timmar på helgen. Kan jag inte få göra det? Jag blir mer stressad av folks ”slappna aaaav” som bara känns som ett eko av deras eget dåliga samvete (som de inte borde ha, alla gör som de själva vill).

Men alltså den här Family living-gruppen på Facebook. Det är ofta en bild på ett grisigt och överbelamrat kök och så står det typ ”struntar i detta, prioriterar tid med barnen istället.” 375 likes. Har fått intryck av att de flesta i gruppen förvärvsarbetar och inte går hemma när barnen är på förskolan eller skolan, så nån gång måste de ju städa trots att barnen är hemma? Jag blir bara irriterad. Som är det är någon sport i att förvandla sitt kök till en sanitär olägenhet. Själv är jag världsbäst på att inte stöka ner när jag lagar mat och på att städa det som behövs under tiden. Hanna Rosell har alltså rätt i det här med talang och struktur. Family living-folket har det inte. De visar en bild på en hall och ja ba ja den är stökig för det finns inte tillräckligt med krokar och knappt en byrå. Ingen förvaring alls. Klart det blir stökigt. Det skulle inte hjälpa om ni försökte städa. Ni kan inte inreda. Och det är okej, om ni är nöjda själva. Men jag skulle avsky det om det var hemma hos mig.

Jag känner ofta att jag måste smygstäda. Att mitt sätt inte är okej. En ska vara så jäkla avslappnad och låta gå jämt men jag är inte sån. Om vi till exempel har gäster och det blir sent och vi börjar plocka undan skäms jag nästan om jag torkar av en fläck på en kökslucka och inte nöjer mig med att hiva allt i diskmaskinen bara. För man ska som sagt vara så himla avslappnad.

Men det är ju knäppt att oavsett hur en är så ska en känna sig ifrågasatt? Personligen bryr jag mig inte alls om hur mina vänner har det hemma när jag kommer dit (well, till en viss gräns när det gäller smuts, inte stök) . Även om det kan låta så här, men jag har inte åsikter om mina vänners intresse för städning och heminredning. Jag bor ju inte där. Men många som själva inte är så ”städiga” verkar tro det, liksom ursäktar sina hem, att det syns att någon bor där. Jag har aldrig riktigt förstått varför man ska ursäkta sitt eget hem. Det kan ju bara vara en själv som bestämmer över det? Det blir lite som med inredning, det finns ju en massa inredning jag inte gillar, men inte kommer jag hem till nån å ba åh nej har ni shabby chick då vill inte jag vara här! De som bor där gillar antagligen det.

Det blev ett långt inlägg men jag har ofta tänkt på detta. Anti städ-trenden. Det är ju sjukt bra att vi lagt ner hemmafrukonceptet och ostädat och halvfabrikat är ju en del av kvinnors frigörelse. I get the point liksom. Men jag gillar ändå att ha fint. Och jag vill inte heller ifrågasättas om det hela tiden. Och jag postar väl cirka aldrig bilder av mitt välstädade och perfekt inredda hem? Som för övrigt är väldigt mysigt om jag får säga det själv. Och där man törs sätta sig i alla möbler och vara i alla rum. Såklart! I ett hem ska det kännas att någon bor där, tycker jag. Inte bara någon heller, utan vilka som bor där. Det finns mycket jag tycker är fint dessutom även om jag inte väljer att ha det så själv. Som kläder kanske, fint på någon annan men inget jag vill ha på mig för det.

Här har vi en av de två individerna som stökar ner mest hemma hos oss.

totti

6 thoughts on “Det här med att städa

  1. Halloj! Jag brukar kika in här nu som då, kul att du skriver!

    Gillar din syn på städningen, och även om du nog är mer noggrann än jag själv, känner jag igen mig 🙂 . Själva städningen ni sig njuter jag inte av, men tar inte heller skada av, och det bästa som finns är att stiga upp på morgonen och allt är i ordning, diskmaskinen inte har smutsiga diskar i. Ahhh.

    God jul till dig och familjen!

  2. Jag gillar också din syn på städning. Jag är inte pedant och jag är inte jätteglad i att städa, men jag behöver ha (hyfsat) städat för att må bra. Det kryper i hela kroppen när det ligger grejer framme. Jag behöver rena ytor. Min man är inte sån alls. Och definitivt inte vår 15-månaders 😀

    Har ni städhjälp genom något företag? Jag tror vi ska satsa på det när jag börjar jobba, för familjefridens skull…

    1. Ja det har vi. Visst bor du på Kungsholmen? Kan i så fall verkligen rekommendera Hjälp hemma! Vi har haft två olika bolag efter dem och inget är lika bra som HH.

Kommentera

