Nu är det jul igen

Varje år innan jul tycker jag alltid att alla säger att de inte har hunnit komma i någon julstämning än och oj, oj det är ju snart JULAFTON. Och inte har vi fått någon SNÖ. Och det brukar väl egentligen jag med säga. Men trots något som mest liknar vårväder ute tycker jag ändå det har gått ganska bra med julstämningen i år. Receptet stavas adventspynt som sedan följs av julpynt, luciafirande, julmusik och så slutligen julbak med upptrappning under hela december. Och just det, ett kontinuerligt intag av glögg och pepparkakor kvällstid. (Det hade inte gjort något om det snöat också, men eftersom jag inte kan åka skidor den här vintern heller vad det verkar så kan det liga gärna vara barmark).

När jag bodde ensam i stan hängde jag på sin höjd upp en julstjärna men jag har aldrig varit någon pyntperson. Småprydnader samlar mest damm och jag är ju lite av en pedant som inte gillar det där plottret. Men när vi köpte hus började jag gå lite mera all in på julen med blommor, stjärnor och ljusstakar i alla fönster och juldukar och tomtar som jag fått överta från mormor. Det fanns liksom plötsligt helt andra ytor att göra något av. I år körde jag ett insporejs på Pinterest och sen samlade kottar uppe i skogen som Jens torkade i ugnen och som jag gjort eget, i min mening, väldigt stilfult pynt av. Gratis och utan att tära på jordens resurser eller nåt… I lördags bakade jag och Jens fyra vörtlimpor, 40 lussebullar och ordnade med julgodiset. Vi höll på exakt hela dagen. Klockan var halv tio på kvällen när vi frös in de sista lussebullarna. När degarna jäste slog vi in klappar. Kan definitivt säga att det är julstämning hemma i vårt hus nu.

Igår kväll var vi på julbord med familj och släkt. När Jens pappa frågade om vi ville följa med tyckte jag det var lite väl sent med julbord fyra dagar innan jul, men det var ju en helt perfekt grej som en sista stämningshöjande grej innan finalen julafton insåg jag igår. Det var supergod mat och en fantastisk miljö på Riddersviks gård. Alva som ju är världens mest fantastiska barn åt av det mesta med god aptit och sken i övrigt som en sol. Knallade runt och kollade på folk och busade med sina släktingar. Med så många barnvakter vid samma bord var det inte det minsta jobbigt att gå ut och äta med barn. Hääärligt! Kan ju säga att jag är ganska tacksam för mitt nöjda, glada barn som liksom är med på allt. Alltså hon är väldigt bestämd också. Väldigt. Hon har definitivt humör. (Vet inte vem hon fått det ifrån…) Om något inte går som hon vill tvärstannar hon och slår händerna för ansiktet följt av ett teatraliskt buuuuääää. Men igår gick alltså hela kvällen tydligen enligt hennes planer.

För övrigt hade jag och Alva matchande kläder. Blå klänning och röda strumpbyxor. Har tyckt att diverse klädkedjors ”mother and daugher collections” varit lite märkliga, barnet är ju liksom en egen person och ingen kopia av dig själv. Men när jag upptäckte att våra garderober gick att matcha, Mini Rodini möter STOCKHLM, kunde jag i alla fall inte låta bli. Tyckte det blev fint. Och jag avgudar ju Alva. Hela världen får gärna veta att vi hör ihop. Dessutom säger alla att hon är vansinnigt lik mig i samma ålder. Men jag saknade en liten röd fluga till mig själv.

erikaalva

Om några timmar går jag nästan på julledighet. Efter jobbet ska jag fixa de sista klapparna och sen fram till julafton ska jag och Jens turas om att jobba hemma och hänga med Alva. Förra veckan hade de magsjuka på dagis och då vände Jens i dörren när de kom dit. Nu känns det onödigt att låta henne gå dit bara för att råka bli sjuk lagom till jul så hon får vara hemma med oss. Väldigt glad för att vi kan göra så. Funderade på om vi skulle åka och bada någon dag men med tanke på alla virus kanske vi bara hänger hemma och leker.

IMG_0958

Kommentera

