Vill downshifta

Igår var en sån där dag när jag gick hemifrån klockan 07 och kom hem kl 19 och funderade extra mycket på meningen med livet. Jag funderar alltid på livets mening men vissa dagar den här hösten har de funderingarna ställts på sin spets. 

Igår var jag hos min osteopat, jobbade och hjälpte mamma. Det var november och bara så oglamoröst hela dagen. Idag kom jag på mig själv med att tänka, skönt, nu är den dagen över. Om två dagar är det fredag. Men jag vill inte att några dagar ska vara så, dagar som bara ska avklaras och överlevas. Det kommer såklart alltid finnas sådana dagar men den här hösten har de varit för många.

Idag var jag hemma redan klockan tre och hämtade tillsammans med Jens Alva på föris. Vi kom tillbaka hem och klockan var ingenting och jag ville inte bara att eftermiddagen skulle gå bland duploklossar. Så jag beställde en brasa och tända ljus av Jens och ställde mig och bakade och satte på musik. Inte så många ansträngningar men en fångad novembereftermiddag och kväll ändå.

Jag gillar egentligen både vardag och rutiner men på rätt sätt. Och familjen. Gud vad jag vill vara med dom! Jag är på flera sätt en så annorlunda förälder än jag trodde jag skulle bli. Jag trodde jag skulle vilja jobba som vanligt. Det vill jag inte. Att jag vill att Alva ska gå korta dagar på föris är lika mycket för min egen skull som för hennes. Jag vill ju vara med henne! Upptäcka världen ihop, laga mat som tar tid och inte skynda mig för att hinna och knappt orka. Downshifta heter det visst. Ska gå och be mitt barn om en blöt puss nu. Och fundera på hur jag kan downshifta på riktigt.

  
 

One thought on “Vill downshifta

  1. Åh, som jag känner igen mig. Och även fast jag har en plan som jag följer för att styra upp livet som jag vil ha det så är det ständigt avvägningar och jag måste vakta på mig själv för att inte göra massa saker som tar tid från det jag verkligen vill. Lycka till med hur du ska downshifta ”på riktigt”!
    Elin

Kommentera

