Potträning

BVC sa (för vad som känns för jätte länge sedan nu) att vi kunde börja potträna (vår sköterska, bästa, säger aldrig ”ska” eller ”borde”, bara ”kan”). Samtidigt läste Jens något om att det är nya rekommendationer nu, att vi ska börja potträna barnen tidigare, vid cirka ett år. Jahapp. Jag köpte pliktskyldigt hem en potta. I bambu. Man är väl akademiker, övre medelklass, normkritisk handlar ekologiskt och så vidare. Här slår vi inte hål på några fördomar! Tyvärr ramlade det ner en badrumskrok i pottan och då sprack den. Då köpte jag en Babybjörn i plast. Alva har provat båda pottorna vardera en gång men ogillade starkt. Mitt engagemang är minst sagt svalt. Så även Jens. Orka potträna OCKSÅ. Det är så mycket annat ändå. Till exempel månaden november. En enda lång transportsträcka.

Nästa sommar blir Alva två och då kan vi öva. Utomhus. Ni har till dess på er att ge mig era bästa potträningstips. Själv är jag lite av devisen att det där ordnar sig. Ingen unge vill ha blöja forever så det kommer ge sig av sig självt. Har nog aldrig låtit så avslappnad som förälder – men det är skönt med lite omväxling!

Det här är pottan i bambu. Tål inte att hårda krokar trillar ner i den men toppen i övrigt. När du är färdig med den kan du bara gräva ner den i komposten.

bambupotta

 

3 reaktioner på ”Potträning

  1. Jag är av samma devis – att det ordnar sig. Vi har i princip aldrig pottränat ”med tvång” utan bara frågat barnet om hen vill prova pottan med jämna mellanrum. Vårt första barn sa alltid nej fram till 3,5 års ålder, då hen helt plötsligt sa att nu slutar jag med blöja. Och det gjorde hen – dag som natt med knappt en endaste liten olycka. Fattar inte de som kämpar och försöker fast barnen inte vill, vem orkar byta kläder och lakan dagarna i ända….? Men från en miljöaspekt är det såklart bra att sluta tidigare.

  2. Vi började med potta vid 7 mån, var enkelt sätta henne där varje morgon när vi själva fixade oss, sedan blev det en vana göra det vid varje blöjbyte. Vi hade ett lugnt barn som inte försökte ta sig därifrån. Hon började kissa och efter någon månad även bajsa där. Från ca 9 mån ålder hade vi aldrig en bajsblöja igen, det var otroligt skönt! Vi körde en medelväg, använde blöjor men gick på pottan också, så man slapp nedkissade kläder. Även på förskolan satte de henne på pottan vid blöjbyten. Slutade helt med blöjor vid 2 (på vintern), funkade väldigt smidigt. Blir det fler barn kommer vi igen införa potta tidigt just för att slippa bajsblöjor, samt det är bra tömma blåsan helt (görs ej i blöjan). Men skulle vi få ett mer aktivt barn så skulle vi inte kämpa, utan det är upp till barnet om det vill.

    1. Min/vår tanke var att göra ungefär så men Alva vill inte sitta på den öht. Även om jag går på toa samtidigt. Men jag gissar ändå att det är ett bra sätt för många barn.

Kommentera

