Inskolningen är igång!

Klockan var 07:48 och jag balanserade en frukost från Espresso House i ena handen och höll i min mobiltelefon med andra handen. ”Ta inte några Ralph Lauren-kläder till förskolan! Andrahandsvärdet blir jättedåligt om vi namnar dem. Ta den där fula bodyn från KappAhl.” Jag var på väg till jobbet och Jens som stod och packade Alvas ryggsäck ringde med några klädfrågor. Så klassiskt alltihop. (Vill bara inflika att min man kan packa en ryggsäck med kläder, men han vet att jag har en idé om hur det mesta ska vara och för husfriden är det bäst att låta mig välja, men det är väl också klassiskt i och för sig, och dåligt i längden).

Vi håller på och skolar in Alva på föris just nu och än så länge har det bara varit mysigt och roligt. Eftersom vi gillar att göra saker ihop jag och Jens har vi båda varit där måndag, tisdag och onsdag. I måndags var vi bara där en och en halv timma på förmiddagen. Alva älskade. Vi lekte inne innan vi åkte hem och åt lunch och det var Alva sjukt missnöjd med, att lämna det superroliga föriset. Hon gallskrek. Jag drog iväg till jobbet och satt i möten, fortsatte till min osteopat och sen åt jag och Jens en snabb middag på en kvarterskrog inne i stan. Vi hade lite barnvakt på kvällen. I tisdags stannade vi kvar lite längre. Hela dagen i princip, till klockan tre. På morgonen var vi ute och lekte ett par timmar med de andra barnen innan det var fruktstund i solen. Alva begärde stora mängder banan. Smalast och matgladast jahapp. När vi gick in var det lite lek och sångstund innan det serverades lunch som Alva, i vanlig ordning, åt med stor aptit. Sen sov hon ett par timmar i vagnen och så var det mellis och så gick vi hem. Eller jag var redan hemma. Jag drog hem vid lunch och jobbade. Solen gassade och jag satt ute och fikade en stund med katten. Sen åkte jag och hämtade min lilla familj och vi åkte hem till vår egen sandlåda, lagade mat och badade. I går såg det ganska exakt lika dant ut. Lek ute på föris gård ett par timmar (i strålande solsken!), lek och sång inne, lunch, vila och hemgång. Och jag drog vid lunch, jobbade sjukt effektivt och åt kärleksmums ute på terrassen i bara linne. Så himla fina dagar med både barn och jobb, lek och vila, sol och tid att laga mat.

Idag är Alva på föris ensam. Jens lämnade på gården i morse och jag vet inte om han fortfarande stryker runt i skogen bakom och håller koll. Fast nu har de nog gått in för att äta. Planen är att Jens kommer och hämtar efter sovstunden om allt går bra fram till dess. Det känns väldigt bra med vår förskola. Det är 14 barn, de två äldsta fyller snart två, och tre pedagoger. Spontant låter det som lite personal men de är så lugna och coola och verkar inte ett dugg stressade. Ljudvolymen är låg både ute och inne och det är inte en massa skrik och tårar. Ett barn har gråtit en gång under de dagar vi varit där. Så stämningen är toppen. Alva trivs jättebra, knatar runt och interagerar med de andra barnen och alla pedagogerna, tar dem i handen och sitter i knät ibland. De tycker Alva är framåt och har såklart kommenterat hennes goda humör (som lyckligtvis har återvänt lagom till förksolestart!). Jag är själv förvånad över hur hon på gården bara tuffar iväg, får syn på en pedagog och ba hej, haka på här, jag ska visa en grej. Mitt fina barn! Den här terminen började 10 nya barn men de har alla skolats in i omgångar vilket jag är väldigt glad för. Det verkar helt vansinnigt att skola in 14 knattar samtidigt. Nu är de andra barnen redan lugna och trygga när vi kommer och det är inte ett hav av andra föräldrar där (vem är pedagog?) och det är lugnt och skönt på sovstunden. Alva skolas in samtidigt som två andra barn och det är perfekt!

Barnen är ute två gånger per dag. Gården är enorm! Det finns sandlåda och klätterställning, rutschkanor, cyklar, odlingslådor, nåt slags vattentorn, kojor, träd, kullar etc. Och så har de skogen bakom. Vi lämnar ute på morgonen och sen går de in innan lunch klockan 11. Efter melliset på eftermiddagen går de ut igen, då är klockan ungefär halv tre. Maten är god intygar Jens (och Alva) och det märks att de tänker på genus i hur de pratar och beter sig med barnen. Några lite mer och någon lite mindre. Men alla pedagoger är verkligen snälla och gulliga och lugna och det känns absolut viktigast! Alva sover än så länge i sin vagn men vi ska fasa in henne i att sova ihop med de andra barnen sen. Lycka till önskar jag alla inblandade. Hon går på ”heltid” under inskolningen men sen kommer hon att gå två dagar i veckan till nån gång nästa år. Vi är de enda med ekologiska blöjor och som klär barnet i ull, jag har såklart spanat, men det är väl så det ofta är.

What else, vi har varit på Kolmården och hängt med Katten och hennes familj, grävt lite ute i trädgården som vanligt och ja ni vet. Saknar att träna. Höstlöpning, morgonsimning och mjölksyra i benen efter tunga knäböj. Jag saknar ihjäl mig efter att sitta på en häst. Allt sådant är omöjligt. Jag brukar säga att livet skulle vara absolut fantastiskt om inte, att småbarnstiden hittills aldrig varit sådär jobbig som den ”ska” vara, att vi har en så nöjd unge som sover så gott och hade det inte varit för mitt bäcken hade jag nog varit lyckligast i hela världen. Det styr min vardag och tar udden av precis allt. Gör mig så j-a stressad och skapar så mycket ångest. Men annars är det alltså toppen.

IMG_1376

Kommentera

