Falukorv och prestationsångest

Nu har jag snart jobbat hela min första vecka. Omställningen från en lång föräldraledighet och känslan av en ännu längre, gemensam sommarsemester till att börja jobba, heltid, dessutom på ett nytt jobb kunde inte vara större. Jag är helt slut.

Innan jag började jobba tänkte jag att vi skulle behålla vår ganska ambitiösa matlagning så länge som Jens fortfarande är hemma men vi har redan ätit falukorv och makaroner två gånger. Det är första gången Alva äter halvfabrikat och jag är inte helt nöjd. Korv är gott men dyrt, salt och inte så näringstätt. Samtidigt blir jag irriterad över mitt förfasande och tänker på den stora delen av världens befolkning som kämpar för att ge sina barn mat alls. Som skulle vara överlyckliga om de kunde ge sina barn bara lite av det Alva får. Så jag ska försöka släppa korven.

På tal om prestationsångest hann jag väl vara på min nya arbetsplats i några timmar innan alla idéer tumlade runt i mitt huvud om vad jag vill göra, uträtta och åstadkomma. Jag är som vanligt säker på att någon när som helst ska komma på att jag inte är så bra som de tror och hoppas och att jag ska göra någon besviken. Jag vill inte vara bra utan bäst. Jag tror det finns ett namn för det, prestationsbaserad självkänsla. Och kommer Alva i samma veva glömma bort mig, sluta älska mig, få taskig självbild för att jag mitt i värsta mammaperiod numero två i hennes liv bara drog till jobbet och återgick till att göra någon slags karriär? Det känns som att jag kliver upp mitt i natten för att åka till jobbet och ändå blir det så lite tid kvar att vara med Alva, jämfört med hur livet har varit tills nu.

Med de här tankarna om falukorvens vara eller icke vara tillsammans med tankarna om jobbet och dessutom i kombination med min egen hälsa kommer jag ju inte hålla ihop särskilt länge. Jag funderar ofta på hur alla andra gör. Andra med barn, för det är väldigt stor skillnad på att vara prestationsjunkie och ha barn jämfört med att inte ha det. Har provat båda. Men det verkar ju gå för ”alla andra” och då måste det ju gå för mig med. (Skicka gärna tips den som har).

Har för övrigt börjat läsa Lena Dumham’s Not that kind of girl. Är ganska besviken. Jag tycker den är skittråkig och mest jobbig. Kanske är jag för gammal, i en helt annan tid i livet. Kanske hade jag tyckt bättre om den om jag var 20? Jag låtsas att jag är 20 nånting när jag läser. Och inser samtidigt att trots korven och prestationsstressen är livet tre miljarder gånger bättre nu, det måste jag säga. Det här med att få barn liksom, det är världsomvälvande på livets alla plan. Rekommenderas.

IMG_1372

2 thoughts on “Falukorv och prestationsångest

  1. Du verkar ha bra självinsikt men jag håller med om att det kommer bli tufft med den inställningen. Man måste vara rädd om sig och jobba på ”lagom”. Ingen tackar en om man blir utbränd/sjuk/deppig/osv. Jag är också högpresterande men har landat i:

    -jobba deltid, den tiden jobbar man effektivt och så hårt man kan (är typ fysiskt slut vissa dagar trots kontorsjobb) men som princip inte en minut över. Och man hinner hämta på förskola i hyfsad tid. Småbarnsmammor/pappor är grymma på effektiv multitasking och är ett bra kap för arbetsgivare!
    -beställ matkasse, tex linas. Jag vet du sagt tidigare att du inte gillar att allt inte är eko, men det är good enough tycker jag. Bra mat som går fort att laga.
    -distansa om det går ibland, då kan man styra upp lite tvätt osv samtidigt ist för fikarast
    -gör aktiviteter som är roliga för båda föräldrar och barn, svårt att hinna med båda. Ex familjegympa där man är med ist för barndans där man bara sitter och glor i samma sal (och fall inte för ”aktivitetshets” om några år, börja ist då barnet själv frågar!)

    1. Så får en nog tänka, ingen tackar en för att en går in i väggen till slut. Men jag verkar ha en bra chef! Alltså som säger åt folk att gå hem och inte jobba för mycket.

      – Att jobba deltid känns inte aktuellt när jag precis bytt jobb. Kanske sen. Både jag och Jens skulle vilja jobba ca 80 % ca. Kan ju tycka att jag inte borde ha bytt jobb nu men jag ville verkligen inte missa denna chans,
      -funderade på matkasse men alla vi frågade sa att Linas bara var en massa hackande och inte ens så gott. Vi kör dock Mathem. Jag skrev massor av veckomatsedlar i somras inför hösten som vi utgår ifrån:)
      – Kommer def jobba hemma en dag i vecka. När vi gör det tvättar vi och tar emot maten hehe.
      – Tänkte hålla oss till äkta lek tills Alva ber om själv att få börja med ngt! Fattar inte denna aktivitetshets. När hon är liten får hon haka på oss i skogen, skidspåret, stallet etc. Hoppas kunna göra allt detta i framtiden iaf, just nu är jag ju väldigt begränsad…

Kommentera

