Att äta med lite mera kärlek

Våra tomater vi planterade i början av sommaren (eller snarare i våras men då stod de först inomhus) tog äntligen fart när sommaren kom på allvar och plötsligt exploderade det av röda och så himla goda tomater utanför husknuten. Nu är det höst i luften även om det är skönt att sitta ute i t-shirt fortfarande (hade även shorts idag) men våra tomater fortsätter att ladda. Vi har fullt av gröna tomater och varje morgon är det några till av dem som har blivit röda.

Jag märker att jag äter och tar hand om de här tomaterna på ett helt annat sätt än de tomater vi köper. De här har ett helt annat värde och ingen tomat får gå till spillo (det Alva slänger på golvet sköljs av och äts upp) och jag äter dem alltid med lite mera andakt. Helst i en sallad eller på macka och inte i någon sås där de liksom kan försvinna. Det har verkligen gett mig en tankeställare om hur vi konsumerar mat och om hur lätt vi slänger det vi inte vill ha av olika anledningar, flera dåliga. Vi borde ta hand om all mat på samma sätt som våra egna tomater för alla grönsaker har ju odlats och skördats med omtanke i någon jord. Okej, kanske inte med samma kärlek som vi har odlat våra men ni förstår vad jag menar. Och så lockas jag av tanken att äta mer årstidsbaserat, att äta det som växer nu och inte fritt välja utifrån vad en råkar vara sugen på just idag. Det är så himla knäppt. På vintern skulle det såklart innebära ganska lite frukt och grönt men då kan en i alla fall välja utifrån säsong även om det är från ett annat land och till exempel passa på att äta apelsin. Apelsin på sommaren är ändå inte gott, av en anledning som sagt.

Jag skulle gärna vilja ha höns, dem eller deras kycklingar skulle jag inte kunna äta (skulle vara som husdjur för mig) men OM det hade skett med andakt annars. Och deras ägg skulle jag äta med den där andakten och baka knallgula sockerkakor av. Men hönsen får vänta lite till. Däremot kommer vi odla mycket mer nästa år. Vi ville göra det i år men hann helt enkelt inte med. Jag tänkte satsa på sånt vi äter mycket av, till exempel tomat, sallad, morot, gurka (Alva är frälst) och potatis. Lagom mycket så att det blir kul och inte jobbigt.

Våra tomater.

tomat

Grannens zucchini som jag fick med mig en av när jag var över och sa hej.zucchini

Kommentera

