En dag i Stockholm

I morse klev jag upp strax efter 07. Det har ju inte hänt på evigheter men jag måste göra det oftare. Vilken morgon! Som nattuggla är jag svag för just nätter men morgnar är inte dumma heller. I morse var det så vackert ute att jag häpnade när jag drog undan gardinerna. Daggen låg fortfarande fuktig över gräset och himlen var klarblå. Vi var uppe tidigt för att genskjuta Alva vid frukostbordet och sen göra henne klar för dagen snabbt och åka in till stan.

Idag tyckte jag bättre om stan igen. Jag blev avsläppt utanför min osteopat för att få ryggen tejpad och när jag klev ut därifrån var det den tiden på dagen när alla som jobbar hunnit in på sina kontor. Jag gick i skuggan av träden genom ett ljummet Humlegården och det kändes nästan som att vara utomlands. Kanske Paris. Jag fick feeling och satte mig på en uteservering och beställde te och croissant. Sen gick jag till Granit och handlade jättemycket till vårt hemmakontor. Tyckte om Stockholm.

När jag kom ut hade det blivit mycket varmare och jag mötte upp Jens och Alva igen. Vi träffade mina föräldrar, åt lunch och fikade och Alva härjade med nytvättade och vikta kläder (…) och cirka 50 magasin över golvet. 

Alva sov halvvägs en stund i Vasaparken också. Vi hittade ett någorlunda tyst hörn. Annars går det ju inte att hitta tysta sovplatser i stan om ens barn sover utomhus? Barn i stan vänjer sig väl. Alva sover praktiskt taget i skogen här hemma. Dömt till ett vuxet liv med öronproppar som sin moder? Jag satt bredvid medan hon sov och när hon vaknade rullade jag tillbaka vagnen den korta biten det handlar om och det var så mysigt. Jag har ju aldrig gått några klassiska barnvagnspromenader i och med mina axlar och är sällan själv med Alva nu. För mig blir det speciellt bara att gå den där lilla biten. Jag ser ut som alla andra mammor. Tog nästan en selfie med mig och vagnen, ha! Men med selen har vi varit ute mycket (och tagit många selfies). De månaderna minns jag och kan sakna.

Innan vi åkte hem till Färingsö tog vi med oss fyra trasmattor som min farmor har vävt som vi ska ha hemma hos oss. Mysigt. Nu lagar Jens mat och Alva har rally med gåvagnen. Tacksamt med ett hus med öppen planlösning som det går att köra runt, runt, runt i. När rallyföraren sover ska jag göra iordning vårt hemmakontor.

Dåligt med bilder idag men igår var vi rädda för att det var sista sommardagen och vi både badade och grillade och ja ni vet, passade på. Såg ut såhär.

  

Kommentera

