Hängde med en favoritperson ikväll

Ikväll har jag hängt med min kusin i flera timmar. Ätit kantarelltoast och druckit rödvin på Napolyon. Enda restaurangen på Östermalm min kusin gillar för övrigt. Jag tycker det är helt fantastiskt att gå genom vimlet på Stureplan efteråt, höra musiken och minnas att här var jag för en massa år sedan, dansade till klockan 05 och sen åkte jag till stallet och morgonfodrade. Jag hade skitkul då, men jag längtar inte tillbaka (utom till stallet och min häst). Jag är glad över att ha gjort det men livet nu är mycket mera jag på riktigt. Mest fantastisk är ändå min kusin.

Vi kan prata om precis allt i timmar. Hon är rolig, smart, klok och snäll. Vass. Vi pratar om högt och lågt och efteråt har jag alltid dubbelt så mycket energi som innan. Vi är väldigt olika men också väldigt lika. Ikväll pratade vi om politik, vänskap, relationer, böcker, jobb och Paris.

Det behövdes för igår kväll var jag uppgiven på riktigt över den här världen. Det finns för många korkade människor som inte tänker ett steg till och hur ska det bli med allt. Läste ett inlägg om barnkläderna på Åhléns Facebooksida och kommentarerna som följde. Orkar inte ens citera idiotin. Det är okej att tycka olika men det är inte okej att inte tänka efter eller att inte lyfta blicken. Den här veckan har jag försökt argumentera med för många människor som pratar så dumt att det inte ens går att svara, att ha ett samtal om det som det faktiskt gäller. Det är dränerande. Blir helt slut. Uppgiven. Jag kan invagga mig i att världen är på väg framåt genom att tro att de flesta ändå är som de i normkritiskt föräldraskap, men det är nog inte sant och det gör mig ledsen hur trångt det är och hur långsamt människans utveckling går. Det är sällan jag rakt av bara vill resignera men det ville jag igår.

Alltså var det i alla fall extra fint med kusinhäng ikväll, en av mina bästa vänner är hon den här kusinen. 

Hänger just nu i Alvik och väntar på att fortsätta mot Färingsö. Fördelen med att åka ut till öarna 22.30 istället för 05 är den högre andelen nyktra människor och tätare busstrafik.

  

Kommentera

