Ettårskontroll på BVC

Just nu går jag omkring och är ledig med lön. Det är himla trevligt. Särskilt med tanke på vädret. Just nu sitter jag dock på bussen in till stan för att träffa min superbästa osteopat. Inte lika trevligt.

Tycker inte alls om stan. Älskar egentligen Stockholm så det är lite motsägelsefullt. Men soliga sommardagar står sig Stockholm och alla andra platser sig slätt mot Färingsö och vårt hem. Och jag gillar inte folk nåt värst. Eller trängsel. Eller oljud. För alltså gud vad det låter i stan. Jag avskyr att inte kunna föra ett samtal i normal samtalston. Jag är nog en ganska känslig person när allt kommer omkring. Många säger att det är skönt att det är så nära till allt i stan. Det beror ju på vad en vill ha nära till. För mig är det långt till mycket i stan. Jag tycker det är ganska lagom att vara i stan och jobba, men inte mer. För jag tycker om kontraster. Men när jag är ledig vill jag vara på landet. Jag byter tåg på Centralen idag och herregud vad glad jag är över att jag sällan gör det, inte ens när jag jobbar.

Jens och Alva är på BVC och ettårskontroll. Jag vet inte vad de kollar utom längd och vikt men förväntar mig en utförlig rapport från Jens efteråt. Han har en (fullt rimlig antar jag) förmåga att bara sammanfatta kontentan av saker medan jag vill veta exakt vad som sades. ”Vill du att jag ska fråga om det är okej att banda samtalet?” ”Ja snälla gör det!”. Tror dock inte han kommer fråga. 

Däremot har vi andra frågor, kanske har jag någon bloggläsare som också har svar på det vi skrivit ner?

– när ska barnet sova med kudde? Alva sover fortf utan. Men vi har en spjälsängskudde att ta fram.

– när ska man börja med tvål? Vi tvättar fortf bara med vatten (utom händerna).

– hur länge ger en ersättning till läggdags (vår motsvarighet till mångas välling typ). Hon somnar ju inte med den utan sen borstar vi tänderna innan vi lägger ner henne i spjälisen.

– hur vet vi om hon har järnbrist? Vi ger inte välling eller pulvergröt utan vanlig havregrynsgröt men hon äter ALLT. Mycket tjat om järnet men gäller det alla knoddar?

– lite vaccinationstankar inför Thailand. Vi ska ta MPR i förtid och vill boka tid för det.

Avslutningsvis kommer Alva ligga över på längd och kanske även vikt i och med hennes goda aptit tillsammans med det faktum att hon inte går själv än – tror jag. Men hjälp vad nära det är att hon snart går själv! Plötsligt går det så fort. Nyss ville hon hålla i oss med båda händerna och gick väldigt försiktigt ut med möbler och bara om vi var nära. Nu räcker det om vi håller med en hand och hon går utmed möbler och väggar mellan olika rum. Står själv gör hon utan problem. Mitt stora lilla barn!

Ps – inser att hon såklart ska vaccineras idag! Hjälp! Första gången utan att kunna amma efteråt. Dör på bussen nu. Märkte ni skillnad på tredje sprutan jämfört med de två första? Jag tyckte ettan var värst och tvåan helt ok. Men jag ammade sekunden efteråt inne hos bvc-sköterskan båda de gångerna.

  
Jag har en ny korallfärgad väska från Tiger. Älskar färgen. Bjuder även Ralph på lite gratis reklam.

13 thoughts on “Ettårskontroll på BVC

  1. Grattis till nytt jobb! Älskar din blogg, ofta så känner man igen sig och så härligt att du skriver ärligt.

    Angående vaccineringen så var jag jättenojjig inför tredje sprutan, men det gick otroligt bra.

    Kudde, minns inte när vi började, vår dotter sov också länge utan.

    Vi kör fortfarande bara vatten till håret (dottern är 2 år). Har börjat använda mild tvål till kroppen sedan ett par månader. Händer har vi tvättat med tvål länge.

    Äter välling varje kväll och morgon. Hon behöver inte det på kvällen utan det är mer en mysfaktor, varva ned med välling och bokläsning i soffan. På morgonen får hon frukost och välling, känns bra så hon orkar fram till lunchen 11.30 på förskolan.
    Ev tänkte vi dra ned på mängden lite men fortsätta ett tag till.

    Vår tjej gick sent (15 mån), så var riktigt rund vid 1. Nu ett år senare börjar hon smalna av, tar tid att bli av med bebishullet.

    Har samma problem med min man när det gäller redogörelser, kontrollfreak som jag är så har jag varit med på alla bvc-besök av den anledningen 😉

    1. Vad roligt att du gillar bloggen! Blir väldigt glad av sådana kommentarer 🙂

      Vaccineringen gick toppen här med 🙂 Några tårar efter spruta på men inte så mycket mer än det. Skönt!! Om inte min man hittar på, men det tror jag inte. Jag hade råkat dubbelboka mig idag, annars är jag gärna med jag också, även om jag tycker det är självklart att pappor följer med till BVC och att det inte bara är mammornas jobb och att jag liksom gärna vill göra lite reklam för det upplägget genom att låta Jens gå dit ensam. Svårt det där. Dessutom tycker jag det är mysigt och gillar Alvas sköterska så mycket så jag ser liksom fram emot att gå dit, hehe.

  2. Angående BVC så har vi alltid gått båda två. Samma sak gällde under graviditeten, min man var med på alla besök på mvc. Vi vill båda två vara lika insatta i vårt barn liv. Men hade jag också varit dubbelbokad så hade han helt klart fått gå själv 🙂

    Just nu försöker han lära sig görs tofsar på dotterns hår som hela tiden hänger ned i ögonen. Dock klagar han på tjocka fingrar och menar att jag övat hela mig liv 🙂 men han måste ju klara sig själv de dagar han lämnar på förskolan 😁

  3. Vår son ( 17 månader) fick kudde när han flyttade från nestet till spjälisen (vid ca 5 månader). Dock en väldigt platt spjälsängskudde.

    Vi tvättar håret med schampo när det känns för fett av matrester annars tvättar vi endast med vatten (förutom händerna). Och han både känns och luktar fräsch 🙂

    Han har aldrig druckit välling eller ersättning vid läggdags. Jag ammade till ca 1 år, men sen dess har han inte ätit något mer efter middagen. Middag ca 17.30 och somnar 19.30.

    Vi lägger till en tesked krossat hårt paltbröd i havregrynsgröten (efter tips från BVC) för att få in lite extra järn i kosten.

    Jag tyckte 1-årskontrollen var jättejobbig. För oss var det läkarkontroll, vilket innebar att endast 15 minuter var bokade. Vår son tycker inte om när okända människor kommer allt för nära allt för snabbt. Så att ligga naken på mätbordet med en läkare och sköterska hängande över sig 2 minuter efter att vi kommit in i rummet gjorde honom jätteledsen. Sen var han mer eller mindre ledsen under hela besöket. Jobbigt för mammahjärtat. Skönt att det gick bättre för Alva och Jens!

    1. Alva snodde runt så mycket i början att kudde kändes meningslöst. På morgonen låg hon med fötterna vid huvudändan liksom. Nu vet jag eg inte eftersom hon står upp och sjunger när vi kommer in på morgonen:)

      Vad tråkig er ettårskontroll blev, och osmidigt av de ni träffade tycker jag.

      Smart med paltbrödet!

  4. Hmm, vi har alltid haft kudde till bägge barnen, varför skulle de inte ha det?

    Och järnbrist har jag aldrig funderat över….men heller aldrig någonsin hört någon som haft. De flesta länder har väl varken pulvergröt el välling?

    Tror absolut ni kan sluta med ersättning nu! Och välling behövs såklart inte. Jag tycker dock det är skönt då barnen är sjuka, man vet att de får i sig vätska och man kan smyga ner (vissa) mediciner däri så de inte märker nåt 👍

    1. När de är små ska de inte ha kudde för kvävningsrisken. Vi hade en sån pandakudde dock men tyckte den var sådär. Och sen har hon som sagt rört sig för mkt för att det skulle vara ngn vits m kudde. Men kan ju testa nu om hon gillar!

      Järnbrist är vanligt bland barn. Sägs det iaf. Men Alva äter ju kött. Fiffigt med mediciner såklart! Vi tänkte forts m ersättning ett tag till. Upplever att hon gillar sin kvällsflaska mkt. Plus järn i ersättn också:)

      1. Aha, detta har jag missat helt trots två barn. Mitt BVC är väldigt avslappnat, kanske lite för avslappnat då….

  5. Vi har haft spjälsängskudde sedan start. Har aldrig hört det avrådas från. Tvärtom är rådet att man SKA ha kudde för att minska risken för missformad/platt skalle hos de minsta som ligger ner mycket.

    MPR-vaccinet ska tas senast 4 veckor innan resan. I och med att Alva fyllt ett kan ni be bvc att få det i förväg så att det tas lagom lång tid innan resan. Vi åker utomlands veckan innan dottern fyller ett så vi fick bekosta vaccinet själva plus att det måste tas om vid 18 månader.

    1. Har hört mycket olika om kudde. T ex att det ska undvikas för att minska kvävningsrisk i början. Alva har iaf fortf runt huvud:) Vi tar MPR 2-3 mån innan hon eg skulle få den. Vi slipper ta om den och vi hörde inget om att behöva betala för den. Ni kanske tar om eftersom ni tar längre i förväg. Var ska ni? Minns dina semesterbryderier i en tidigare kommentar. Hoppas ni får en bra resa!:)

      1. Om vaccinet behöver tas innan barnet fyllt ett så får man bekosta det själv på vaccinationsklinik och det måste tas om vid 18 mån för att ge långvarigt skydd. Men har barnet fyllt ett så kan man få vaccinet på bvc och behöver inte ta om det vid 18 mån. Så vi hamnade precis på fel sida gränsen. Vi investerar gärna i sånt men synd om dottern som blev stucken (hon hade dessutom världens sämsta dag just den dagen och grät och grät…. Jag lyckades övertala maken om en vecka till Kroatien, Makarska rivieran 🙂

Kommentera

