Kungliga filharmonikerna och solen

Ibland kan jag ändå förstå italienarna, eller vilka sydeuropéer som helst eller annan person som bor i ett land med ”varmt klimat”. När en är turist i de länderna fattar vi ju inte varför de inte sitter utomhus och äter middag på kvällarna, eller på lunchen för den delen om än i skuggan, nej de går in. De tycker sannolikt vi nordbor är precis lika konstiga som envisas med att äta middag utomhus med infravärme insvepta i en filt. Men idag förstår jag alltså de i varmare länder. Vi har varit utomhus större delen av dagen, mesta tiden dessutom i gassande sol. (Med barn! ”Barn under ett ska inte vistas i solen alls” malde i huvudet men Alva har ju eh, fyllt ett nu). När vi kom hem ikväll och hade slängt ihop en rekordsnabb middag utbrast jag ”men vi kan väl äta inne ikväll”? Vi har ätit alla måltider utomhus sen, jag sen det blev sommar liksom. Orkade inte mer sol ikväll och så himla lång har ju inte sommaren varit, alltså förstår jag de som bor i länder med månader som garanterar vädret vi har nu.

Vi var vid Sjöhistoriska idag och lyssnade på Kungliga filharmonikernas årliga sommarkonsert och eftersom vi nu för tiden även består av en ganska liten person blir upplägget där efter. Alva brukar sova mellan 12 och 14 ungefär. Ibland kortare. Konserten började kl 14 (bra tajmat ändå) och vi ville ändå vara där i god tid för att få en bra plats så vi lämnade Färingsö vid halv elva i förmiddags och åkte in till Djurgården där vi dukade upp vår och Alvas lunch. Pannkakor med keso och frukt blev det. Sen tog Jens en tur med vagnen och när Alva somnat byttes vi av och jag satt bredvid vagnen och löste korsord. Det var nämligen fullt sound check på scenen och som sagt sol så Alva sov en bit därifrån i skuggan. Vältajmat vaknade hon vid halv två när även min mamma dök upp och sen var det alltså konsert i cirka 1,5 timma. Alva älskade! (Jag med, så vackert, måste lyssna på klassisk musik oftare). Gungade med till musiken och klappade händer. Vi hade såklart även preppat en välfylld leksaksväska och för att minimera eventuella oljud för övriga besökare tilläts hon även suga på plastprylar, riva sönder allt papper och leka med min mobil. Vi vuxna turades om att fika tigerkaka och Alva tuggade i sig en banan och när musiken var slut vilade vi allihopa en stund i skuggan. Sen åkte vi hem och gjorde allt vi brukar göra på kvällarna.

Laga mat (ikväll blev det salsiccia men färskpotatis och tomatsallad med fetaost, märks eventuellt att jag gillar mat i den här bloggen?), vattna tomater och annat som växer, starta vattenspridaren, bada Alva och natta Alva. Nu är det tid för tv/bok/korsord/jordgubbar/choklad. Kanske bästa tiden på dagen ändå när allt liksom är gjort och klart.

konsert

Kommentera

