Äppelfabriken och mat i största allmänhet

Idag gjorde vi en utflykt till Äppelfabriken. Det är ett urmysigt ställe ute på Färingsö med egen äppelträdgård, musteri och café. Vi fikade (äppelpaj såklart) och spanade in i deras växthus och tittade på blommor och såklart alla äppelträd. De har en fantastisk trädgård med alla möjliga små, mysiga ”rum” där en kan sitta och dricka äppelmust i lugn och ro. Det finns även en liten undanskymd boulebana och hönsen spatserar fritt. Det var också hönsen Alva tyckte var roligast. Och grusgångarna. Mitt barn älskar grus och stenar. Älskar. Vi har en grusgång hemma också och på eftermiddagarna brukar vi sitta på trappen och plocka grus och vinka hej till grannarna när de kommer hem.

Såklart var det en del andra kids på Äppelfabriken också. Alva spanade nyfiket och promenerade gärna fram till var och en för att hälsa. Typ alla de andra barnen gömde sig blygt bakom sina föräldrar. Riktiga tråkmånsar. Jag känner mer och mer att Alva är redo för förskola. I höst ska hon ju gå två kortare dagar i veckan och det tror jag blir perfekt. Jag beundrar redan dessa pedagoger som orkar leka med barnen hela dagarna, dag ut och dag in. Ibland tycker jag det är så himla roligt att leka med Alva, att busa och vara med när hon upptäcker något nytt. Men ibland är det riktigt, riktigt tråkigt också. Vilket datum Alva börjar förskola är inte bestämt än, vi avvaktar och ser men jag tänker mig någon gång i oktober. Jag vill gärna att hon ska kunna gå själv först. Än så länge går hon längs med möbler eller om vi håller i. Hon älskar att gå (lika mycket som hon älskar gruset) och det borde ju vara ett bra incitament, kom igen nu Alva! Jag tror egentligen att hon skulle kunna men hon är ingen framfusig typ. Lugn och bestämd. Gör sin grej och i sin takt.

I morse åt hon vanlig frukost för första gången. Fram till nu har hon druckit ersättning på morgonen. Ett tag fick hon vanlig frukost också en stund senare men hon sover så länge på morgonen och ska ju orka lunch och så vidare så de senaste månaderna har vi kört på flaska. Men igår kväll kände jag bara alltså hallå hon är ju ETT år? Måste hon verkligen ha den där ersättningen? Det känns mer som en backup ifall barnet inte är så förtjust i riktig mat än. Känns som ett mantra en måste följa att barnet ska ha sån specialgröt och välling också men liksom vad innehåller det? Mjöl? Och en massa tillskott såklart, och det är ju bra om barnet inte äter, men det gör ju Alva så vi har liksom skippat hela den grejen. BVC rekommenderade både gröt och välling när hon var typ ett halvår för att undvika järnbrist men varför skulle hon få järnbrist. Är inte helt säker på att jag förstått vällingbesattheten. Alva åt havregrynsgröt och äggröra (ett ägg, lite smör och en skvätt grädde) och en litet glas smoothie (naturell yoghurt, blåbär och banan) i morse. Sen fick hon en torskfilé med peppar, smör och citron, morot, ärtor och lite potatis till lunch. Till mellis åt hon en banan. Till middag kommer hon få hamburgare (grillad lammfärs) med tomat, avokado, bönor och kanske lite bröd. Hon gillar bröd så det blir typ efterrätten. Innan hon somnar får hon dock fortfarande ersättning. Hon sover ungefär 13 timmar på natten  nu (i morse till 09.15?!) så det känns som en bra – och mysig! – grej. När slutade ni med ersättning/välling på dagarna och kvällarna? Känns som att många nattar på det sättet. Förskolan har även sagt att de kan ge på dagtid till barn som inte vill ha mat. Tryggt och fint tycker jag även om det inte är aktuellt för Alva.

äppel

Kommentera

