Hej från blåbärsskogen

Idag har vi plockat blåbär. Vi tog oss bort till Jungrusundsåsen på Ekerö som är ett jättevackert natur- och friluftsområde. Det finns massor av både små och stora stigar, ridvägar och löpspår – och blåbär! Vi behövde bara promenera i några minuter innan blåbärsrisen bredde ut sig och vi satte igång och plockade. Alva satt i sele på Jens rygg. Jag älskar att vara utomhus och göra egentligen ingenting mer än att ha något för händerna, som till exempel att plocka blåbär. Tankarna kan vandra omkring fritt i sitt eget tempo och utan avbrott. Kom på mig själv med att tänka på helt banala och oviktiga saker och att jag borde ägna denna kvalitetstanketid åt något mer värdefullt. Men för att komma dit behöver en nog spendera några timmar flera dagar i rad i blåbärsskogen innan tankarna har landat, på något sätt. Vet inte om det var lika rofyllt för Jens. Han hade ju en vild ettåring på ryggen som slog (någon?) takt med en pinne hon fått tag på i hans huvud.

När vi hade plockat klart, läs när Alva tyckte att vi hade plockat klart, gick vi en promenad. Vi gick längs en vacker stig medan solstrålarna silades mellan bladverken. Det blev en betydligt längre promenad än vi hade trott men det var mest bara härligt. Att få bli andfådd och lite svettig med en hink blåbär i handen. Har lidit klar bristvara av det på senare tid helt klart. Vilket leder oss vidare till nästa punkt, mitt bäcken. Det går lite upp och ner men mest upp! Jag fick jäkligt ont av att cykla här om dagen och har svårt att sova hur jag vill alla nätter. Men jag kunde alltså sitta på huk och plocka blåbär och gå en rätt lång tur i skogen utan problem. Och det är härligt! Jag drömmer mycket om att springa och att sitta på en häst igen. Men nu känns det i alla fall som att det kommer hända tids nog. I morse tränade jag lite styrka och yogade lite på terrassen medan Alva sov i vagnen och Jens var och handlade brädor till hennes blivande sandlåda.

DSC_6957

Kommentera

