Skansen-premiär!

Idag har vi varit på Skansen. Planen var att vi skulle vara där när de öppnade klockan 10 och hinna se lite djur innan Alvas lunch och sovstund. Dock försov vi oss till klockan 09. VEM försover sig med en ettåring i huset? Jo vi. Måste börja ställa klocka. Det blev i alla fall rekordsnabb frukost och väskpackning och vi var framme på Skansen bara trekvart sena. Jag har nån slags OCD-light-personlighet och gillar inte att frångå en tänkt plan men Alva verkar inte ha lika stora problem som jag med att vara flexibel med tider och det är ju ändå henne det handlar om, livet, så okej.

Men så i alla fall var vi på plats och travade upp till Lill Skansen. Alva klappade gris och get och vi kom precis vid djurens utfodring vilket var kul (tyckte i alla fall mamman). Vi tittade även på marsvin och kaniner men de var lite för små för att Alva skulle se och vara intresserad. Sen hamnade vi på något litet torg och åt matsäck och kollade på ett par påfåglar som trippade runt och visade upp sig. Också mysigt.

När Alva skulle sova valde vi ut delar av Skansen vi bedömde som tråkigast och där det borde vara lite folk och därmed tyst. Gick omkring och tittade på lite gamla hus innan vi satte oss i gräset och fikade på en sockerkaka.

När Alva vaknade igen gick vi till de nordiska djuren. Alla Skansenbesökare som fick se både järv, lo, björn och varg idag kan tacka mig eftersom jag glömt min kamera hemma. Funderade på om Alva skulle antas som kund på ponnyridningen men Jens trodde inte det så vi frågade inte.

Efter nästan fem timmar på Skansen åkte vi in mot stan igen. Jens och Alva svängde runt på gatorna medan jag fick akupunktur för min allergi. Hann även dricka en sån dyr Blueberry smoothie. Och sen var det nästan kväll och vi åkte hem till Färingsö och åt middag och dansade och lekte och vattnade tomaterna och tittade på den rosa himlen och sen somnade Alva och jag och Jens såg upplösningen av Det tredje ögat. Nu ska jag sova. Det har varit en riktigt fin och helt underbart vanlig dag.

  

Kommentera

