Dan före dan

Imorgon ska vi ha kalas. Jag älskar att ordna fester, middagar och kalas. Jag vill att det ska vara gott och trevligt och lite extra och att alla ska trivas. Men i vanlig ordning ställer jag alldeles för höga krav på mig själv. Det måste liksom inte vara perfekt eller som en bild på Pinterest, ändå vill jag så gärna det. Vi ska ha olika sorters mat för stora och små, olika saker att dricka, snacks, tårta och fika. Jens har kokat lemonad och jag har varit i sjuttioelva butiker och köpt flaggspel, glasspinnar, godisbägare och kakformar. Jag kan liksom inte nöja mig med gurkstavar utan de ska vara formade som blommor och jag vill inte servera godis i en vanlig skål rätt upp och ner utan i små färgglada bägare och melonen ska förvandlas till glass med hjälp av pinnar och så vidare. Det är kul men ganska arbetssamt och så är jag alltid rädd för att det inte ska bli bra. Att pajerna ska bli smaklösa och hinna kallna, att ölen ska ta slut och tårtorna gå sönder. Jag är hopplös. Perfektionist. Vilket jag egentligen inte vill kalla mig eftersom saker jag gör egentligen inte är särskilt perfekta. Ja ni hör ju.

Ovanpå det är Alva på sitt mest obstinata humör och kräver hundra procent underhållning för att inte vråla rakt ut. Vår solstråle är sjukt jobbig just nu. Förmodligen får vi göra klart allt i natt. Igår kväll stod jag och lagade middag klockan 22 samtidigt som jag sprang in och ut och flyttade vattenspridaren och det blir nog ett liknande scenario i afton.

Men jag ser fram emot kalaset! Sol ska vi få också så det blir utomhuskalas!

En del i familjen har ännu tid att sola…

  

 

Kommentera

