Sommar

Tidigare idag utbrast Jens ”när får man vila”. Ja, när får en det? Det blir allt intensivare att vara förälder. Först är det intensivt när de är små, amma typ hela tiden, byta blöja hela tiden och liksom inte koll på nåt eller några rutiner. Sen kommer en i det och en har en ny, fin vardag även om inte mycket annat än barnet egentligen hinns med. Och så blir barnet lite större och kan roa sig lite mer själv men nöjer sig ändå med rätt lite och enkel underhållning för att vara nöjd. Mmm den fina tiden! För sen blir barnet ännu större, kan ta sig omkring, kräver mer stimulans och får allt mer bestämda och egna åsikter om saker och ting. Där är vi nu. Det blir inte så mycket gjort när Alva är vaken och när hon sover håller vi på med något av alla våra tusen utomhusprojekt, tvättar, lagar mat och ja ni vet. Idag tvättade jag åtta (!) maskiner. Det var ju sånt himla bra tvättväder! Eller tvättorkarväder kanske. Och medan maskinen tvättade låg ja faktiskt ute och solade långa stunder så jag ska egentligen inte klaga. Och Alva jagade robotgräsklipparen över gräsmattan och smakade på timotej. Det har varit en fantastisk sommardag! Men att vara en mänsklig gåvagn tär på krafterna och all den där tvätten skulle ju vikas och bäras upp i garderober och under tiden lagade Jens middag med Alva i bärsele och jag kände för första gången på länge att ha barn faktiskt är rätt JOBBIGT. Jag älskar det, Alva är det bästa som hänt, men herre gud vad en får ligga i med livet liksom. (Alla ensamstående föräldrar, HUR GÖR NI?! Förhoppningsvis har ni inte tusen trädgårdsprojekt i rullning men ändå. All heder, eloge och applåder till er det säger jag bara).

När klockan var lite över åtta hade jag plockat undan och städat i köket. Jens nattade Alva. Jag tittade ut genom fönstret ovanför diskbänken och såg att men åh vilken kväll det är ute! Jag nästan sprang ut genom dörren men med mig fick jag telefon och hörlurar. Och så gick jag en ganska lång vända mellan åkrarna och hästhagarna och lyssnade på Kristina Sandbergs sommarprat. Hon är så himla bra. Jag älskar både henne och Maj. Läs hennes böcker! Efter en lång och intensiv dag kände jag bara hur sommaren vällde över mig och tänkte att men nu, nu vilar jag ju, på den plats på jorden där jag helst vill bo. Och så kom jag hem och vattnade tomaterna och tittade ut på Mälaren och sen satte jag mig i soffan med Totti.

sommar

Kommentera

