Akupunktur mot pälsdjursallergi

Jag har kollat runt en hel del efter vad en kan göra för att lindra eller bota sin pälsdjursallergi. Idag finns det ju ett vaccin men av vad jag har kunnat läsa mig till är det bara aktuellt för väldigt allergiska personer, till exempel en person som inte kan åka med kollektivtrafiken för att hen är så allergisk mot exempelvis katter att hen får en astmaattack av att vara i samma vagn som någon som har en katt hemma. Det är inte ett vaccin för att en allergisk person vill ha ett pälsdjur hemma. Istället har jag läst mer om akupunktur. Akupunktur kan lindra flera former av allergier och jag bestämde mig för att testa. Jag har svarat bra på akupunktur mot smärta tidigare så jag tänkte att akupunktur kanske är min grej. Det funkar ju inte för alla.

Jag bokade tid hos en kinesisk akupunktör och det var ganska speciellt. Jag räknade till ungefär 36 nålar över hela framsidan av kroppen varav en i huvudet och åtta i ansiktet, de flesta runt näsan. Akupunktur är inget för den nålrädde. Efter 20 minuter fick jag vända på mig och jag fick 12 nålar fördelade över ryggen samt två i nacken. Det gör inte alls ont när nålarna sätts i. Däremot är effekten av dem kraftig, en riktigt känner hur musklerna (eller vad det nu är) aktiveras. Det bultar och blir varmt och krampar nästan (vilket bara är bra för det är då det har effekt). Lite obehagligt när en har nålar över HELA kroppen. Några av nålarna gjorde dessutom riktigt ont, det värkte som tusan i ena låret och handleden men efter kanske 10 minuter släppte det som tur var. Låg ju där som en annan igelkott lämnad åt mitt öde.

Tanken med akupunkturen är att den ska stärka kroppens qi (egen kraft och immunförsvar). Akupunktur ska hjälpa kroppen att läka sig själv, jämfört med västerländsk medicin som ofta bara lindrar eller avhjälper symptomen, som till exempel tabletter med antihistamin. Att äta antihistamin året runt är förmodligen ingen bra grej eftersom en utsätter sitt immunförsvar en masse och det får hela tiden jobba väldigt hårt, alltså om en har katt fast en egentligen inte tål den men mörkar det genom att ta medicin.

Med mig hem från akupunktören fick jag en ganska stor påse med örter som jag skulle koka te av och dricka två gånger per dag. Innehållet såg ut som en blandning av gräs, kvistar och bark. Jag kokade teet efter konstens alla regler och drack en kopp. Har nog aldrig druckit något så vidrigt (då har jag ändå rest tre veckor i Kina och mest ätit lokal mat vilket var…speciellt). Jag varvade med vatten och apelsinjuice men det gick knappt ner ändå. Jag tänkte bara på Totti och Alva och att jag vill att hon ska få ha djur hemma och klunkade efter bästa förmåga. Det gick ganska exakt en timma så mådde jag plötsligt fruktansvärt illa. Det gick inte många minuter till så spydde jag som en gris. Jag var helt vimmelkantig och kallsvetig och stapplade i säng och bad Jens googla på avkok av örtte och illamående. I morse vaknade jag och var mig själv igen men jag har inte vågat dricka något mer te. Blev rekommenderad att bara dricka hälften så mycket idag och blanda med mjölk men jag tar det imorn. Vill gärna ha en kräkfri kväll emellan om det blir likadant igen. Igår var jag så himla besviken för jag hade tänt ljus och bespetsat mig på att se Ett fall för Vera som sänds på Svt dessutom så en slipper reklam och allt, men istället fick jag kasta mig till badrummet. Ikväll är det tyvärr inget bra att se.

I alla fall! Till viktigheterna. Har inte tagit några antihistamintabletter sen jag fick akupunkturen. Både jag och Totti har varit ute mycket idag dock men nu ligger han bredvid mig och igår var vi ju inne under eftermiddagen och kvällen. Jag ska få akupunktur på tisdag igen och hoppas såklart att det här ska vara en bra grej! Gärna att det ska funka utan örtteet också…

Nedan får ni se ett par bilder på denna häxdryck.

bark

te

Kommentera

