Ettårskalas

Sitter i soffan och kollar på dålig söndagstv samtidigt som jag planerar Alvas ettårskalas. Jag vill ha pompoms och flaggspel och lemonad med randiga sugrör, ett riktigt kalasigt kalas med andra ord och pastelliga färger. Inser dock snabbt ett par saker. Jag kan välja på rosa eller blå pompoms. Rosa eller blå ballonger. Rosa eller blå flaggspel. På sin höjd finns grönt och lila också. En så kallad ”ballonggrupp” med rosa OCH blå ballonger – nej. #Alva är väl ingen hen heller, eller vad? Måste hur som välja ett färgtema utifrån denna snäva mall.

Jag gillar rosa, det gör jag verkligen. Men de blå och gröna tonerna var nästan finare. Mjukare liksom och somriga (vatten och skog?) Men de rosa tonerna passar nästan bättre till vårt vita hus och gråa detaljer utomhus. Och de ljusrosa mårbackapelargonerna. Om det nu blir vara utomhus-väder på kalaset. Det vet vi ju cirka en halvtimma i förväg. Inomhus spelar det inte så stor roll men kanske det blå och gröna passar bäst? (Har inte rosa inredning).

Sen börjar jag tänka att tar vi blå och grön kommer alla tänka ”Såklaaart. De är så himla PK och normkritiska och skulle aldrig ha en rosa ballong till en tjej.” Tar vi rosa och lila kommer alla tänka ”Erika som alltid är så mycket feminist men nu när hon har en egen dotter är det ändå rosa som gäller, så mycket för att tänka utanför lådan”. Blir rätt trött på mig själv eftersom det är skit samma vad alla andra tänker och förmodligen tänker inte så många nånting alls. I alla fall lär det inte bli någon beställning ikväll.

Men en kanske kan ha flaggspel och ballonger både inne och ute och liksom ALLA färger? Det går ju även att köpa ballonger styckvis. Det är inget olösligt problem. Jag menar bara att visst är det knäppt vilken jäkla grej det har blivit med färger?

Och for the record, den 3 augusti blir Alven ett år!

ballong

6 thoughts on “Ettårskalas

  1. Big problems 😉 Ta de som du tycker är finast utan att bry dig om vad andra kan tänkas tänka… Även som feminist får man ha rosa ballonger på sin dotters kalas, I promise 🙂

    1. Ja visst är det så! Jag ville bara belysa hur det ser ut och hur mycket vikt som läggs vid färger och dess betydelse. Du kommer märka när/om du får egna barn.

  2. Haha ja det är galet det där! Jag köper big-pack balkonger på mataffären och sugrör likaså. Blandade färger och bra pris! Piffa med servetter och ljus från Ikea och blommor från trädgården, voilà! 🙂

    1. Ja, det är ju så en normal människa gör och så jag normalt skulle göra. Ville väl gå lite all in denna gång bara:) Hittade iaf idag pompoms i blå, rosa o grön i samma förpackning på Leila’s General Store!

      1. Ja men Leila verkar ha en viss insikt! Och detta med färger blir inte bättre för de flesta med åren….har varit på många kalas senaste året där det inte är ”bara” rosa el blått utan antingen frost/disneyprinsessot el lego ninjago typ…

Kommentera

