Vädret

Alla klagar på vädret. Det har tydligen varit en jättedålig sommar. Jag har inte riktigt förstått vad de menar. Det har ju varit massor med sol? Vi har badat, grillat, ätit både frukost, lunch och middag utomhus, fönsterna står öppna och jag är solbränd. Inte knallbrun men jag ser inte ut såhär i januari. Gemensamt har jag och Jens kommit fram till att vädret måste ha varit väldigt växlande. Det  har ju onekligen varit både strålande sol och spöregn på samma dag. Vi har även kommit fram till att vi inte har reflekterat så mycket över vädret för att vi numera bor i hus. Älskart. Om det så bara är sol en timma så är det bara att sticka ut en sväng och gunga med Alva, knipsa av lite vissna blomblad eller sätta sig i en solstol och lösa lite korsord. Fast det har ju varit bättre väder än så. Men det är inte sånt projekt att ta sig ut. Hade det varit samma väder och vi bott kvar i stan hade vi nog inte varit ute lika mycket. Jag har även kommit fram till att jag inte tänkt på vädret så mycket för att jag ju varit ledig jättelänge. Jag har varit ledig sedan midsommar förra året med ett kortare avbrott för att jobba lite i maj och juni. Jens har också varit ledig mycket och just nu har vi världens längsta sommar ihop. Sommaren behöver liksom inte äga rum under två veckor i en sommarstuga där det inte finns något att göra om det regnar. Ändå får jag massa ledighetsfeeling när fönster och dörrar stått öppna hela dagarna och nån fluga surrar i köket, eller ännu värre en mygga i sovrummet! Men det hör liksom till. Det känns som att det är sommar, jag är ledig och ute på landet. Och det är jag ju! Varenda dag. Bor här. Så fint. Och ändå så nära stan.

I juli har jag bara bloggat några ynka gånger. Om ni undrar över vad jag har haft för mig så har jag bara varit hemma i huset. Vi har arbetat med vår tomt och bland annat planterat tre träd. Blev riktigt fint och jag är sjukt nöjd med våra insatser som hobbyträdgårdsarkitekter. Nästa projekt är hallonbuskar. Vi har även fixat en hel del inomhus. Huset är sprillans så vi slipper tack och lov hålla på och renovera och sånt men vi har satt upp hyllor, målat om en stol och sådana saker. Vi har flera aldrig sinande listor i Trello. Och igår beställde vi en robotgräsklippare på nätet. Finns roligare saker än att klippa gräs. Faktum är hur som helst – för att återkoppla till vädret – att vi har haft perfekt arbetsväder. När det är 28 grader och sol fastnar en på stranden eller med rosévinet och jag vet att jag skulle hata att inte få nåt vettigt gjort.

Just nu hällregnar det dock ute. Vi har tänt ljus och eldar i brasan och har det kanonmysigt. Funderar på att baka något gott och se en film. Tydligen ska det vara skräpväder hela veckan och nu kommer säkert även jag bli lite missnöjd. Lite växlande och runt 20 grader är perfekt. Med lite regnskurar så vi slipper vattna allt som växer här ute.

Förutom jobbat med vårt hem och dess omgivning har jag läst en hel del böcker, löst många korsord och sovit massor. Alva sover mellan 21 och 08 ungefär. Vi väcker henne då för annars kan hon sova till 09, 09:30 och liksom vänder på dygnet. Hon har ju varit ett sovbarn från start och det är jag så tacksam över. Har aldrig sovit så mycket som under min föräldraledighet.  Faktiskt. Just nu läser jag i alla fall Kvinnan på tåget av Paula Hawkins. Den är så fruktansvärt bra! Riktigt vass. Spännande på ett helt annat sätt än en är van vid. Creepy fast den inte är creepy. En bladvändare av rang. Korsord är väl ingen en rekommenderar men jag löser oftast de i DN. Ibland köper jag en korsordstidning, men det är rätt mycket pensionärsvarning på det.

Här är vi ute på utflykt. Vi kollade nog efter svamp eller blåbär.

DSC_5947

6 thoughts on “Vädret

  1. Jag hållet med om vädret! Med hus och småbarn tycker jag vädret varit perfekt. Vi har solat och badat men också hunnit med saker hemma, utflykter, trädgårdsfix, varit sjuka….mm 30 grader och sol är inget för en bebis, man får bara sitta och pusta i skuggan. Så himla skönt med hus att kunna utnyttja stunderna!

  2. Jag hade hoppats på mer värme helt klart. Vill inte behöva ha jacka och långbyxor hela Juli förrutom någon enstaka dag här och där (ja jag är otroligt frusen av mig) utan vill lunka runt i mina sommarklänningar, äta glass och njuta av varma sommarkvällar utomhus. Brasan och levande ljus har vi 8 kalla och mörka månader att njuta av 🙂

    1. Hade inte klagat om jag fick sitta ute på terrassen och dricka vin på kvällarna tills det blev mörkt, men brasan var riktigt mysig den med, är ju sommar ändå och shorts har jag massor!

  3. Fast om du lägger upp en bild på dig i igendragen houdi i juli, då är du antingen väldigt kall av dig eller så var vädret inte så lysande 😉

    Som du skriver har det varit väldigt omväxlande väder. Några fina timmar här och där. Framför allt fina eftermiddagar och kvällar. Vi har haft lite svårt att ”utnyttja” dessa eftersom vi inte har någon trädgård men jag har smitit ut med dottern och gått till lekparken några gånger när jag kommit hem från jobbet. Jag jobbar två veckor till, sen går jag på föräldraledighet igen. Då tror jag att finvädret kommer 🙂

    1. Haha. Den morgonen inne i skogen hade det nog inte blivit så varmt än nej. Och jag är åt det frusna hållet, gillar att vara varm 🙂

      Jag är ledig till den 14 september och hoppas också på en fin augusti!!

Kommentera

