Liv till varje pris

Vad snabbt en kommer in i semestermode när en, eh, inte har jobbat så mycket dessförinnan. Jag har absolut sommarlovskänsla och det är så skönt. Jag försöker tänka cirka noll på hösten vilket ofta går av sig självt. Men ibland kommer tankarna och jag får nästan ångest av oro. Tankarna = hur ska det gå för mitt bäcken? Det är på nätterna jag oftast funderar och oroar mig. Men det är som det är och blir som det blir.

I natt läste jag ut Liv till varje pris, sista boken om Maj i Kristina Sandbergs trilogi. På tal om att oroa sig. Älskade böckerna! Älskade nästan Maj till slut. Hatälskade. Hade så svårt för henne i första boken och Sandbergs språk, men plötsligt knäckte jag nån sorts kod och blev kär. Jag tror sista boken var allra bäst. När jag läste del ett, Att föda ett barn, var jag inte ens gravid än. Det har varit kul att resa ihop med Maj.

Ikväll har jag läst en intervju med Kristina Sandberg i Vi läser, druckit svart te och ätit syltkakor. Helt enkelt riktigt sommarlovsgottat mig! Jens ser på fotboll. Det står en fåtölj i vägen så jag ser inte tv:n. Skönt. Så totalt ointresserad. Jens läser inte i närheten lika mycket som jag, ibland önskar jag att han gjorde det, att vi kunde prata om Maj, om hemmafruarna och när det blev 70-tal, min egen mormor (som hade utbildning och jobbade) och en massa annat. Men ofta är det skönt också, att böckerna är mina, en egen värld och plats fast att vi de här dagarna bor i ett litet hus med två rum plus badrum. Böckerna blir ett eget rum även om jag inte har det. Ni har väl läst Virginia Wolfs klassiker? Ta den efter böckerna om Maj annars!

Alva har sovit nästan ingenting på dagen igår och idag. 40 min i förmiddags. Thats’s it. Sopiga föräldrar som inte tog med vagnen! Har ju märkts en del på hennes humör, märks hur jäkla glad hon normalt sett är också. Helt otroligt faktiskt. Men hon har varit en trooper idag och charmat ALLA. Mormors tantkompisar, hemtjänsten och så vidare. Trodde hon skulle somna som en stock ikväll men nej. Hon tar alltid god tid på sig att somna, säkert en timma, och jag har alltid tänkt att det blir annorlunda när vi styr om till bara ett sovpass. Men så verkar det ju inte.

Imorn ska vi dock ordna det bättre för henne med sovandet och inte stanna med selen på 90 minuter minst. Och så ska hon få bada i poolen. Det ser jag jättemycket fram emot. Tänkte ju även bada själv! 

  

Kommentera

