Matvraket

Förstår inte hur mitt barn konstant kan ligga en kurva under den där medelvikten på BVC:s kartor. En kurva över på längden och en kurva under på vikten. Igår åt hon detta till middag: En normalstor torskfilé. Ja, hela biten. En dl blandade bönor. En dl gröna ärtor. En smörgås med bredgott och ost. Ett päron. Var tar maten vägen? Var får den ens plats? Jag menar är inte det jag precis beskrev en ganska stor middag för en 10,5 månaders?

Sen sneglar jag i och för sig på hennes pappa och förstår visst hur hon kan ligga under på den där kurvan. Och jag är väl inte så himla knubbig själv heller i och för sig. Som barn bar jag det definitivt inte.

Har märkt att det finns ett tydligt ideal bland bebisar, att de ska vara tjocka. Tjocka armar och tjocka ben. Mycket veck. Har aldrig riktigt förstått varför men så är det helt klart. Jag undrar när det där ändrar sig? För när du blir vuxen får du ju ve och fasa inte vara tjock. När ska en bli smal? Tjocka barn, alltså inte bebisar, det är ju inte heller populärt. Själv har jag aldrig önskat mig en tjock bebis heller, men hade inte brytt mig om jag haft det heller. Jag tycker nog det är rätt skönt på ett sätt att Alva verkar ha de gener hon har eftersom det är jävligt stigmatiserad att vara tjock i vårt samhälle.Sen är det ju lättare att tvätta en bebis utan sjutton tusen hudveck om en ska vara praktisk. Men jag märker att andra gärna skryter om sina tjocka bebisar och att de har grädde i sina bröst (typ som att det handlade om det?) Men det är väl i och för sig bra om alla är nöjda. Alla får ju liksom den bästa och mest underbara bebisen, det är så himla fiffigt!

Vad äter era runt ett år-barn till middag? Alva äter typ det vi äter. Fast hon skippade bulguren igår. Ineffektivt med pincettgreppet.

alven

One thought on “Matvraket

  1. Det här med tjocka bebisar är väl typ en biologisk nedärvd sak kan man tänka. Precis som att en gillar bebisar som äter mycket. Inget av det betyder ju att man är bättre rustad att klara av livet men det kanske ändå var bättre odds förr.

    Sen är tjocka bebisar en poäng då de är sjuka. En magsjuka el hög feber kan ta rätt hårt på de små och det känns bra ”att ha nåt att ta av”

    Plus av BVCs fokus på kurvor och vikt säkert gör sitt. Man får ju typ beröm för viktuppgång.

    Många barn blir rätt restriktiva med vad de äter efter något/några år. Men kan ändå bli gormander som vuxna!

Kommentera

